Skoda Fabia gik ud under kørsel og vil ikke starte igen

Hej alle,

Håber at nogen kan have et bud på hvad der kan have gået galt!
Bilen er: Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline 2010
Problemet: efter et tungt start, bilen gik ud efter ca. 400 meter normal kørsel, og gøre som videoen når jeg starter den igen. 
Engang i mellem, kan jeg fange RPM'et før den går ud og holder den ved 2000 men lige snart jeg slipper speederen, bilen går ud igen.

Jeg har tjekket og skiftet følgende:
- OBD tester - ingen fejl
- Tandrem tjekket - ok
- Oil tjekket og skiftet - ok, var sort og ingen tegn på vand eller snavs fra motorum
- Kølermiddel tjekket- ok, samme niveau som før
- Dieselfilter skiftet
- Batteri skiftet 
- Luft, pollen og olie filter er skiftet 
- Gløderør tjekket - ok 0.3-0.6 ohm
- EGR spray renser blev brugt for ca. en måned siden

Videoen viser hvordan bilen prøver at starte op:
https://youtu.be/2TnF4V0y1PY

Hvad kan der ellers havde gået galt?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fik du primet dit filter efter du skiftede det? 

Har du målt spænding fra generator?

Sidder batterikabler godt fast? er der nogen løs jord/negativ forbindelse
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 30-03-2022 14:41:11

fik du primet dit filter efter du skiftede det? 

Har du målt spænding fra generator?

Sidder batterikabler godt fast? er der nogen løs jord/negativ forbindelse

Tak for dit svar.

Faktisk har jeg ikke primet filter efter jeg skiftede det.

Jeg fik målte spændingen fra generatoren, den lå på 11.8 V i de 6 sek. som motoren holdte til før den slukket af sig selv, er det kritisk lavt?

Batterikabler og poler fik også en rensning og slibning.
11,8 V er alt for lavt  - hvis det er efter starteren har sluppet burde være omkring 14 Volt.
Jeg tror at enten lader generatoren ikke ordentligt  eller batteriet er dårligt - måske død celle - MEN det har du jo byttet.- har du adgang til en lader så prøv at lade batteriet med den. - er det muligt så prøv at måle spændingen over de enkelte celler -er dog ofte ikke muligt med moderne batterier. Hvad er spændingen på batteriet ubelastet.

Hvis det er mens starteren arbejder er det fint.

Ja det er alt for lavt hvis bilen er startet. Den skal ligge på mindst 13V og helst omkring 13.5 - 14V, som Kurt nævner.

Når starteren kører, så er det normalt spændingen falder omkring 10-11 V, men ikke mere. Når bilen er slukket skal batteriet helst være omkring 12-12.5V. Men nu hvor du har prøvet at starte flere gange kan der godt være lidt spænding der er gået tabt.

Så hvis spændingen er 11.8V på en tændt bil, så skal du have skiftet generatoren. Men før du gør det, ville jeg gøre som Kurt siger, få ladet bilen op og prøv igen. Bilen skal kunne starte og være tændt mellem 5 til 30 minutter med defekt generator. 

Få også primet din brændstof filter, drej nøjlen til tænding uden at tænde bilen, pil nøjlen ud og så ind i tænding igen uden at tænde bilen. Gør dette en 10 - 15 gange, så kan du også lige lytte om din brændstofpumpe starter.
Kurt54 skrev den 31-03-2022 00:50:37

11,8 V er alt for lavt  - hvis det er efter starteren har sluppet burde være omkring 14 Volt.
Jeg tror at enten lader generatoren ikke ordentligt  eller batteriet er dårligt - måske død celle - MEN det har du jo byttet.- har du adgang til en lader så prøv at lade batteriet med den. - er det muligt så prøv at måle spændingen over de enkelte celler -er dog ofte ikke muligt med moderne batterier. Hvad er spændingen på batteriet ubelastet.

Hvis det er mens starteren arbejder er det fint.

Jeg skal ud og købe en lader og prøve det, tak for forslag.

Jeg kom også i tanker om, at jeg har også prøvet at jumpstarte den af en anden bil, hvor den bare fik lov til at oplade i 20-30 minutter før jeg prøvede at tænde for den igen, men det hjælp ikke. Bilen slukket af sig selv, selv om den var forbundet til den anden tændte bil.. Er det tilsvarende test til det du forslog? 

Ubelastet var den på 12.4V sidst jeg målte den

Har lavet et video over forsøget
https://youtu.be/tUVm1vTV308
Annonce
Måler du spænding direkte på batteriet eller er det OBD målinger.

Med et godt fuldladet batteri og defekt generator har jeg været ude for en af mine venner  lykkedes at køre fra Odense til Karlslunde hvor bilen kom med mærkelig meldinger så han valgte at køre af motorvejen - efter 25 minutter hvor min bil blev forbundet med hans (startkabler) og jeg sad med let fod på speederen kørte han helt hjem og fik skiftet generator.

Det var en importeret bil der kunne køre helt uden lys - han satte dog lys på et sted på Sjælland pga tåge.

Kurt54 skrev den 31-03-2022 14:05:13

Måler du spænding direkte på batteriet eller er det OBD målinger.

Med et godt fuldladet batteri og defekt generator har jeg været ude for en af mine venner  lykkedes at køre fra Odense til Karlslunde hvor bilen kom med mærkelig meldinger så han valgte at køre af motorvejen - efter 25 minutter hvor min bil blev forbundet med hans (startkabler) og jeg sad med let fod på speederen kørte han helt hjem og fik skiftet generator.

Det var en importeret bil der kunne køre helt uden lys - han satte dog lys på et sted på Sjælland pga tåge.

Jeg målte direkte på batteriet.

Det var imponerende med din vens bil! Min gider slet ikk mere end 5-6 sek. selv da lagt det ny batteri som var godt opladt.
Det lyder da nærmere til at gasspjældet kvæler din motor, og så banker den gevaldigt i de lave omdrejninger. Det sidste er der sikkert en grund til - prøv lige kigge ned i dit spjæld og se om det regulerer som det skal - jeg formoder du har en elektrisk speederpedal, så er der potentielt 2 potmetre der kan fejle. Hvis du sætter et stykke 1,5kvd installationsledning i klemme ved spjæld, så det er lidt permanent åbent, og den derefter kører jævnt ( med for høj tomgang ) så KUNNE det være fejlen. 

cdp skrev den 31-03-2022 16:34:37

Det lyder da nærmere til at gasspjældet kvæler din motor, og så banker den gevaldigt i de lave omdrejninger. Det sidste er der sikkert en grund til - prøv lige kigge ned i dit spjæld og se om det regulerer som det skal - jeg formoder du har en elektrisk speederpedal, så er der potentielt 2 potmetre der kan fejle. Hvis du sætter et stykke 1,5kvd installationsledning i klemme ved spjæld, så det er lidt permanent åbent, og den derefter kører jævnt ( med for høj tomgang ) så KUNNE det være fejlen. 

Hej cdp,

Tak for dit forslag.
Efter lang inspektion fik jeg endelig fundet mit gasspjæld 😄..
Den står åbent, og meget beskidt, næsten helt overdækket sort olie/diesel. Jeg prøvede at starte bilen med åbent slange, og det hjalp desværre ikke, der kom bare et sky af røg ud af den.
Jeg prøvede også at starte bilen med demonteret mass flow sensor, det hjalp heller ikke :(.

Det ligner det trænger til en rengøring. Få det afmonteret og så rengør det med en tandbørste og noget egr cleaner elle bremserens. Så skal spjældet justeres med tester (helst) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis