VVS: pæn overgang fra pex til stål

Jeg er igang med at renovere min kælder og skal derfor trække nye rør til alt VVS. Jeg ønsker råd til hvordan jeg optimalt laver (lovlige) samlinger mellem nye pexrør i kælderen og de gamle radiatorstrenge i stål som går op til stuen og første sal.

Den indvendige kældervæg skal isoleres med 10 cm kalciumsilikatplader, hvorfor en samling under kælderloftet vil medføre en skjult samling i isoleringen. Min VVS'er anbefaler at jeg så skal lave inspektionslem, men da jeg har mange radiatorstrenge, vil dette medføre mange inspektionslemme, som jeg ikke er interesseret i. 

Er det ikke muligt at trække pexrøret til til niveau med øvre kant af stuegulvet og lave en pæn samling her? Min VVS'er kendte ikke til en løsning, som ville være pæn at kigge på. Derfor søger jeg jeres råd. Nogen råd til en god fremgangsmåde? Løsninger med billeder ville være meget værdsat. Mange tak.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget fusk du er ude i.
Hvis du vil lave det ordentligt, så må du føre rørene helt op til radiatorerne ved at føre dem i væggen, og afslutte med koblingsdåser.

Søren O
Hej Simon J

Rørskjuler skal du have fat i.
bare google "rørskjuler PEX" Det er det som du skal bruge til at skjule dine Pex rør det Sidste stykke fra gulvet og op til
radiator..




Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Pex trækkes i et tyndt stålrør fra gulv til radiator. 
Og ellers skal du droppe PEX og skifte over til rustfast stål eller kobber rør med krympe/pres muffer.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis