Montering af trapezplader på carport

Jeg skal have sat nye trapezplader på carporten. 
De gamle er færdige og nye indkøbte i fuld længde. 

De kan skrues i bunden eller toppen, og skruer vælges ud fra hvad man vil.

De er skruet direkte på spærene uden lægter og enkelte steder kan jeg se at der er trængt vand igennem ned i spæret.

Nu tænker jeg så om det kunne være en idé at skære lister og ligge op mellem spær og plade - altså lister som passer op i pladens profil, således at der lige er 1-2mm luft mellem spær og plade. Samtidig kan jeg skrue dem ordentligt fast med bundskruer på toppen af vulkerne...
Det er vel næsten det meste man kan gøre for at undgå vandgennemtrængen ved skruehuller, samt kondens mellem plader og spær.

Jeg er med på at snetryk vil trykke pladerne mod spærene, men så ofte er det vist ikke.

Hvad tænker i om idéen? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er enkelte steder du ser vand kan du lige løsne disse skruer og give den en lille klat silicone under gummitætning før du spænder den igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det mest korrekte IMO vil være at ligge reglar på tværs af spærene, og så fæste trapez pladerne i reglarne (eller hvad de nu hedder), hvor du stadigvæk sætter skruerne i toppen af trapez-formen, men bunden af formen hviler på tvær-pindene.

 

Ok jeg så ikke lige at det er nye plader der skal op. Jeg går ud fra at spær ligger på tværs af pladetrnes længde retning, og at de har korrekt afstand i forhold til pladernes specifikationer. 
Jeg mener den korrekte måde er skrue med gummipakning og så montere i bund af bølge. Der kan det skrues fast uden at det fjedrer. Det skal være skruer beregnet til bund montage.
Det er naturligvis også i orden at skrue fast som du selv foreslår i toppen hvor der er en hak op i træ listen. Men det er noget besværlig at lave. Denne hak behøver kun at være i de vulker der skal skruer i. (hver anden eller hver tredje.)
Men risikoen er at toppen på listen er så lille at det flækker.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis