6 HK påhængsmotor kan ikke tage gas

Hej
Jeg er løbet tør for ideer til at løse mit Hidea 6 HK påhængsmotor problem:
- motoren starter fint og går okay i tomgang
- ved 50% gas og op tager den ikke imod gassen og hakker (se venligst video her: https://www.youtube.com/shorts/ORdFXF-eGD0
- tændrør soder (se venligst billede)

Dette er lavet:
- karburator renset
- ny benzinpumpe
- ny tændspole
- nyt tændrør
- nyt benzinfilter
- nye slanger
- motor- og gearolie skiftet
- impeller skiftet

Motor data:
- Hidea Model HDF6H(S) 4-takt
- Serie nr POAS16C0115

Hører meget gerne fra dig, hvis du har en ide til hvad problemet skyldes

Venlig hilsen
Kurt
57 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på fora  
Det lyder til du har været igennem det meste.
Tror du lige skal prøve at stille afstanden på ventilerne, hvis det ikke hjælper tror jeg det er tændingsproblemer.
Eller måske i virkeligheden en o/m begrænser der reducere omdrejningerne, har du prøvet den på båden, hvor den skal arbejde?
 

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns. Tak for velkomsten og feedback
Motoren er afprøvet på båden (gummibåd) og problemet er det samme her. 
I dag da jeg lavede videoen, syntes jeg for første gang at jeg kunne høre tændingsklik, så hælder også til et tændingsproblem, men hvilket? Tændrør og tændspole er skiftet. Svinghjul er renset for små rustpletter.
Jeg har ikke tidligere indstillet ventiler, så det må jeg lige sætte mig ind i
Nu kender jeg ikke noget til Hidea motorene, men har den ikke elektronisk tænding, for så er der jo noget elektronik der kan drille.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har oplevet samme problem på mange Yanmar og Yamaha outboard motorer, hvor problemet lå i smøringen af karburator spjældet var for ringe, så først når motoren var gennem-varm, kunne den flytte luft spjældet tilpas meget til at den kunne modtage den ekstra brændsel.

Forsøg at have din motor kørende i tomgang (men med kølevand på) i 20-30 minutter, så den kan blive gennemvarm, hvis du dérefter kan "give den noget at leve af", så har du en potentiel forklaring her.

 

Jeg er ikke sikker, men tror kun at den har tændspole (CDI). Kan du se om den har elektronisk tænding her: http://www.hidea.cn.com/PrevProductContentPage/508474
Annonce
Ja det ser ud til der kun er tændspolen, har du justeret så den sidder tæt på svinghjulet, (sæt et stykke kraftigt papir imellem spole og svinghjul, og pres spolen ind og spænd den fast.)
Prøv lige at afmontere stopledningen for at udelukke en fejl i stopkontakten.

Ellers ville jeg få kikket på ventilerne..

Tændspolen ser vel ca sådan her ud ??


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har været i kontakt med professionel og han mener at motoren får for meget benzin. Karburatoren renses derfor igen og især flyder/strålespids tjekkes. Andre ideer?
je_ns: Ja, præcis. Tændspolen ser sådan ud. Og ja, har installeret den med en afstand svarende til en plast pose. Jeg prøver at afmontere stopledningen ved næste start forsøg
Kurt T skrev den 30-03-2022 16:04:32

Jeg har været i kontakt med professionel og han mener at motoren får for meget benzin. Karburatoren renses derfor igen og især flyder/strålespids tjekkes. Andre ideer?

Steensen skrev den 29-03-2022 17:14:54Jeg har oplevet samme problem på mange Yanmar og Yamaha outboard motorer, hvor problemet lå i smøringen af karburator spjældet var for ringe, så først når motoren var gennem-varm, kunne den flytte luft spjældet tilpas meget til at den kunne modtage den ekstra brændsel.Forsøg at have din motor kørende i tomgang (men med kølevand på) i 20-30 minutter, så den kan blive gennemvarm, hvis du dérefter kan "give den noget at leve af", så har du en potentiel forklaring her.
 

 


 

Steensen skrev den 30-03-2022 16:09:18

Kurt T skrev den 30-03-2022 16:04:32

Jeg har været i kontakt med professionel og han mener at motoren får for meget benzin. Karburatoren renses derfor igen og især flyder/strålespids tjekkes. Andre ideer?

Steensen skrev den 29-03-2022 17:14:54Jeg har oplevet samme problem på mange Yanmar og Yamaha outboard motorer, hvor problemet lå i smøringen af karburator spjældet var for ringe, så først når motoren var gennem-varm, kunne den flytte luft spjældet tilpas meget til at den kunne modtage den ekstra brændsel.Forsøg at have din motor kørende i tomgang (men med kølevand på) i 20-30 minutter, så den kan blive gennemvarm, hvis du dérefter kan "give den noget at leve af", så har du en potentiel forklaring her.
 

 

 Jeg har kun brugt motoren meget lidt og uden at den er blevet gennem varm, så det vil jeg prøve. Dog skal jeg lige forstå dig. Du mener at karburator spjældet ikke åbner nok før den er gennem varm? I tomgang går den rimelig okay og der er spjældet lukket

Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis