(Badeværelse) Vandtætning som overflade til færdigt gulv, poleret betongulv?

Too long didnt read: Kan jeg bruge smøremembran oven på et betongulv i badeværelset som færdigt gulv inde i brusenichen, som en løsning i 1-2 år, indtil der kommer nyt badeværelse?


Hej. Jeg har været igang med at støbe et nyt gulv for at afrette hældningen. Der var en synlig betonkant mellem risten, hvilket betød at jeg skulle hive nogen fliser op, hvorefter vi besluttede os for at hive hele gulvet op, Det betyder at der er våd rums sikret på væggene i brusekabinen men ikke på gulvet, da jeg rev det med op sammen med fliserne.
Jeg har nu støbt et afretningslag for at rette hældningen, så godt som en nybegynder nu kan finde ud af det, hvorefter jeg har lagt flydespartel ovenpå (et forholdsvist lille lag), for at gøre det mere fint. 

Til at starte på havde mig og min far tænkt vi bare kunne lægge smøremembran på gulvet og selvfølgelig lægge armering med smøremembran under og over i hjørner og sider, og så herefter bruge det som færdigt gulv. 

Mit spørgsmål er så om det kommer til at ligne noget pis, om det overhovedet er lovligt.
Alt efter om det er lovligt eller om det kommer til at ligne pis, ville jeg høre om hvorvidt jer kloge hoveder herinde anbefaler at jeg river det lille lag flydespartel op for at vandsikre, og så herefter lægge et nyt lag på igen, hvor jeg så kan lave et poleret betongulv, som jeg kunne forestille mig ser bedre ud.

(Har tjekket lovkrav om poleret betongulv i et badeværelse, der står at hvis gulvet er lavet i 2 lag med smøremembran mellem de 2 lag er det lovligt så vidt jeg kan forstå det.) 

Det skal iøvrigt siges, at badeværelset i forvejen ikke ser specielt godt ud. Lige nu leder vi efter en løsning der ikke nødvendigvis skal være meget langsigtet, da vi regner med at købe et nyt badeværelse indenfor det næste år eller 2, men da der er for lang ventetid på murere besluttede vi os for at fikse betonkanten i risten, og samtidigt afrette gulvet så der var fald imod risten. så det kunne bruges i mellemtiden uden at skulle irritere over gammelt vand der ligger i dagevis. 

Vi planlægger egentligt bare at male alle fliserne med vådrumsmaling på de eksisterende fliser, alle silikonefuger har jeg udskiftet. Det er også bare for at gøre badeværelset nogenlunde anstændigt til brug de næste 1-2 år. 

Håber der er nogen som kan forstå denne lidt komplicerede situation, håber ikke jeg har lavet helt ged i den.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smøremembran kan ikke stå alene, det skal dækkes af et godkendt lag. Fliser eller som du nævner poleret betongulv. Men det er måske lidt sent at lave den planlægning da det sidste fylder mere i højden, så der kan måske blive problem med gulvhøjde.
Din membran kommer nu nok ikke til at virke optimalt når du har beholdt vægfliser. Der skal være en armerings strimmel som montere imellem gulv og væg og denne kan du næsten ikke få monteret.
Hvis i vil lave det om om 2-3 år så ville jeg ikke lave noget så besværligt som poleret beton, men blot lave det almindeligt med en pæn flise på gulvet.
Du skriver ikke om det er lejlighed i etager eller et plans hus. Det her betydning med regler for vådrumssikring. . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
(i forhold til armerings strimlen) ville jeg kunne rive det ene lag af fliser nederst af væggen hele vejen rundt, for at kunne lægge armeringen på, hvorefter jeg kan lægge det samme lag fliser på igen, eller er dette umuligt? (det skal siges at der ikke var nogen armering da jeg rev gulvet op, hvilket betyder min papfarfar nok kun har lagt smøremembran og ikke har brugt nogen armering, hvilket ikke tegner godt for huset, (ellers er den bare ikke synlig)
(det drejer sig om 12 fliser der ville skulle tages af og på ( eller erstattes) 

Hejsa. Tusinde tak for det hurtige svar. Det er et sommerhus så det er vel et plans hus. 
Føler mig dum nu, taget i betragtning af hvad du siger kan jeg høre på det hele, at det betyder at jeg nu har et højdeproblem. Jeg har støbt gulvet så det passede præcis med risten, så vandet kunne flyde ned i risten, ellers ville noget af vandet ikke kunne flyde op over ristkanterne for at komme ned i afløbet. 
Det betyder som jeg forstår det at jeg ikke bare kan lægge fliser på eller lægge vandtætning og især ikke også et nyt betonlag på. 
I dette tilfælde vil det vel sige at jeg skal rive gulvet op så jeg kan vandtætte, for så efter at lægge et nyt lag på der kan poleres / lægge fliser på?

Jeg er helt nybegynder til stort set alt der hedder renovering og håndværk, så havde selvfølgeig regnet med fejl kunne forekomme, det lyder heldigvis til det ikke er en så omkostningsfuld fejl.

Jeg tænker om det er muligt at rive flydespartlen op, der ligger på omkring de 10-15 millimeter i tykkelse, og herefter bruge en vinkelsliber til at slibe en lille smule ekstra ned så der er plads til jeg kan lægge fliser?

(gulvet består af et betonlag der i forvejen var der da jeg påbegyndte gulvstøbningen, et afretningslag til at afrette hældningen så vidt muligt, og herefter flydespartel)






Det skal siges at jeg ikke er bange for besværligt og langtrukkent / umuligt arbejde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du har vel ikke 10-15 mm flydespartel over et afretnings lag ?
1. Vandtætnings membran behøver du ikke at gå ret meget op i når det er et et plans sommerhus.  Jeg går ud fra at der er murede vægge. Så der er ikke chance for at der trænger vand ned til nogle lejligheder ell. lign. neden under. Du kan nok ikke tage den nederste række fliser af uden at det ødelægger vandtætnings membran på væggen. Er det et ældre sommerhus så er der sikkert ikke membran på vægge, det blev først almindeligt for 20-25 år siden
2. Det jeg tænker på med højden er om der er plads under døren o.s.v. til fliser. Man laver normalt gulvet så det går næsten op til underkant af rammen omkring risten. Så fylder gulvfliser 6-8 mm og går ind over kanten ved riste rammen. 
Når det kun er en midlertidig løsning ville jeg da bare male gulvet i en farve der matcher væg farve. Det er ikke værd at spilde alt krudt på et badeværelse der alligevel skal renoveres grundig om 2 år.
3. Når du skal renovere bad om nogle år så skal du have fokus på det med højde. Der er krav at der skal være 3 cm fra overkant på gulvrist og op til hvor vandet  kan løbe ud af badeværelse. Man kalder det kar virkning eller kar regel. 
Du kan betragte badeværelses gulvet som et kar. Så hvis afløbet stopper skal der kunne stå op til 3 cm. vand over din gulvrist inden vandet løber ud ved f.eks. døren. 
De 3 cm. kan delvis opnås ved fald på gulvet ( mest i bruseniche) og delvis ved at der er en kant op ved dørtrin. 
Her der det så mening at vandtætning skal op på denne kant ligesom det skal rundt langs kanten i hele rummet. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også