Burde mureren have sat mørtel mellem alle lecablokke?

Hej! Jeg er ved at få lavet fundament. Fundamentet er beton med to lag lecablokke ovenpå. Entreprenøren, der laver det, har lagt mørtel på den vandrette sidde imellem de to lag lecablokke, men ikke noget mørtel mellem blokkene på den lodrette side. Så derfor er der en lille smule luft imellem. Nogle steder er der 1-2cm, og der vil han sprøjte noget ekspanderende skum ind. Men hvad med de steder, hvor der kun er nogle millimeter? Man kan vel ikke komme ind med skum der. Burde man ikke bare have mørtel på de lodrette sider mellem stenene, så de slutter helt tæt - eller gør man ikke det?

Det hører med til historien, at gulvhøjden på indersiden ligger 25cm under fundamentets højde, så hvis der er luft mellem lecablokkene, så er det kun den udvendige sokkelpuds og den indvendige vægbeklædning, som isolerer...

Tak!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lecablokkene skal også fyldes  med samme slags mørtel i studsfugerne som mellem blokkene på langs. Få entreprenøren/klamphuggeren til at lave fugen så der kan mørtel i.

fase
S. Fabrin skrev den 28-03-2022 18:33:17

Lecablokkene skal også fyldes  med samme slags mørtel i studsfugerne som mellem blokkene på langs. Få entreprenøren/klamphuggeren til at lave fugen så der kan mørtel i.

Tak for svar! Ja, jeg undrer mig også over det og tænker, at det er logisk, at der skal være mørtel lodret mellem blokkene. Men jeg har aldrig bygget før, så jeg ved ikke, hvad der er normalt... Entreprenøren virker ellers rigtig dygtig og præcis og har lavet masser af fundamenter tidligere, og jeg har fået ham anbefalet af den tømrer, jeg arbejder med.

Er der noget nyt med dit fundament? Hvad sagde entreprenøren til kravet om mørtel i studsfugerne?

Mvh. AllanE
Han siger, at han går det hele efter med ekspanderende skum. Jeg har dog lidt svært ved at forestille, hvor man kommer ind med tutten i en revne på 3mm...
Mureren må jo stå på mål for at løsningen er valid, trykket fra murvæk kommer lodret ned på blokken så kan ikke rigtig vurdere om det har betydning for noget styrkemæssigt at de ikke er sammenmuret, måske noget med knusning men det har man jo også på inder -og yderkanter.

Derudover så hvis skum er ok ift langtidsholdbarhed når den bliver beskyttet af en puds indvendigt og udvendigt må det vel være ok. Skum (brøndskum?) danner lukkede celler så det optager ikke fugt og nedbrydes ikke når det er beskyttet mod sol. Det isolerer ihvertfald bedre end både lecablok eller gennemgående beton/mørtel fuge eller ren luft så på det isoleringstekniske er løsningen bedre. Ift hvis der er steder hvor studsen ikke kan komme ind eller i bund kan man vel udvide mellemrummet lidt ved at bore lidt ned lodret imellem to blokke, hulrummet + hul bliver jo fyldt op.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 01-04-2022 13:31:31

Mureren må jo stå på mål for at løsningen er valid, trykket fra murvæk kommer lodret ned på blokken så kan ikke rigtig vurdere om det har betydning for noget styrkemæssigt at de ikke er sammenmuret, måske noget med knusning men det har man jo også på inder -og yderkanter.

Derudover så hvis skum er ok ift langtidsholdbarhed når den bliver beskyttet af en puds indvendigt og udvendigt må det vel være ok. Skum (brøndskum?) danner lukkede celler så det optager ikke fugt og nedbrydes ikke når det er beskyttet mod sol. Det isolerer ihvertfald bedre end både lecablok eller gennemgående beton/mørtel fuge eller ren luft så på det isoleringstekniske er løsningen bedre. Ift hvis der er steder hvor studsen ikke kan komme ind eller i bund kan man vel udvide mellemrummet lidt ved at bore lidt ned lodret imellem to blokke, hulrummet + hul bliver jo fyldt op.

/BOFH


Ja, du har ret i at ekspanderet skum med en masse luft i selvfølgelig isolerer bedre, end hvis hullet var fyldt op med et massivt materiale. Så nu er opgaven bare at holde øje med, om de rent faktisk sørger for at fylde alle revnerne :)

Jeg må dog lige undersøge, hvad det er for noget skum de bruger. Du nævner, at det ikke optager fugt. Men jeg har læst et andet sted om fugeskum, som netop suger som en svamp. Der findes måske forskellige slags?
Er det et hus eller et skur du er ved at få bygget?
Jacobn skrev den 01-04-2022 20:41:20

Er det et hus eller et skur du er ved at få bygget?

 Et hus :) Et lille hus på 40m2. Men skal bruges som opvarmet beboelse.

Othadell skrev den 01-04-2022 19:07:35

 




Jeg må dog lige undersøge, hvad det er for noget skum de bruger. Du nævner, at det ikke optager fugt. Men jeg har læst et andet sted om fugeskum, som netop suger som en svamp. Der findes måske forskellige slags?

Jeg har ikke selv erfaring med det, men netop alm pu-skum vil jeg være varsom med at bruge ved fundament. Brøndskum er derimod udviklet til limning og tætning af betonringe i jord. Dvs i et aggressivt miljø (uden sol) med vand, syre etc. Ved ikke om en murer kan byde ind med et andet produkt?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Othadell skrev den 02-04-2022 08:51:41

Jacobn skrev den 01-04-2022 20:41:20

Er det et hus eller et skur du er ved at få bygget?

 Et hus :) Et lille hus på 40m2. Men skal bruges som opvarmet beboelse.

Hvis det er til opvarmet beboelse burde øverste blok så ikke have været lecatherm istedet for massiv lecablok?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis