Burde mureren have sat mørtel mellem alle lecablokke?

Hej! Jeg er ved at få lavet fundament. Fundamentet er beton med to lag lecablokke ovenpå. Entreprenøren, der laver det, har lagt mørtel på den vandrette sidde imellem de to lag lecablokke, men ikke noget mørtel mellem blokkene på den lodrette side. Så derfor er der en lille smule luft imellem. Nogle steder er der 1-2cm, og der vil han sprøjte noget ekspanderende skum ind. Men hvad med de steder, hvor der kun er nogle millimeter? Man kan vel ikke komme ind med skum der. Burde man ikke bare have mørtel på de lodrette sider mellem stenene, så de slutter helt tæt - eller gør man ikke det?

Det hører med til historien, at gulvhøjden på indersiden ligger 25cm under fundamentets højde, så hvis der er luft mellem lecablokkene, så er det kun den udvendige sokkelpuds og den indvendige vægbeklædning, som isolerer...

Tak!
Hej! Jeg er ved at få lavet fundament. Fundamentet... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som BOFH skriver så skulle de øverste blokke være isoleret, specielt når gulvet indvendig er lavere end soklen.
BOFH skrev den 02-04-2022 10:13:17

Othadell skrev den 02-04-2022 08:51:41

Jacobn skrev den 01-04-2022 20:41:20

Er det et hus eller et skur du er ved at få bygget?

Et hus :) Et lille hus på 40m2. Men skal bruges som opvarmet beboelse.

Hvis det er til opvarmet beboelse burde øverste blok så ikke have været lecatherm istedet for massiv lecablok?

/BOFH

Jo det burde det 100% men det har jeg først fundet ud af efter. Det er første gang jeg bygger :) Vi isolerer soklen udvendigt efterfølgende. Det havde været meget nemmere med lecatherm...

Jacobn skrev den 02-04-2022 16:43:09

Som BOFH skriver så skulle de øverste blokke være isoleret, specielt når gulvet indvendig er lavere end soklen.

Ja det fandt jeg ud af :) Lidt ærgerligt at min murer ikke havde tænkt på at foreslå det... Men vi efterisolerer soklen udvendigt. Og dér hvor man træder et trin ned bliver der ekstra isolering på den indvendige side af soklen + under hele gulvet, direkte på terrændækket... Jeg har allerede nu lært hvordan jeg ville gøre det anderledes en anden gang :)

BOFH skrev den 02-04-2022 10:01:23

Jeg har ikke selv erfaring med det, men netop alm pu-skum vil jeg være varsom med at bruge ved fundament. Brøndskum er derimod udviklet til limning og tætning af betonringe i jord. Dvs i et aggressivt miljø (uden sol) med vand, syre etc. Ved ikke om en murer kan byde ind med et andet produkt?

/BOFH

Hej igen! Han bruger en PU/NBS FOAM. Hvad tænker du om det? Tak:)

Det lyder bare som en normal pu-skum.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-04-2022 11:04:39

Det lyder bare som en normal pu-skum.

/BOFH

Nu ringede jeg også lige til Starks tekniske rådgivning. Manden der sagde, at det lød fint nok med det skum, fordi soklen jo bliver pudset efterfølgende... Det må jeg vel stole på.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis