Varmtvandsbeholder drypper

Hej,

Min Wawin varmtvandsbeholder (10 år gammel) drypper. Det er minimalt (1-2 dl om ugen), og har været sådan i ca. en måned. Det er naturligvis træls, og jeg er bekymret for at problemet bliver større. Umiddelbart er mit bud er at det er boltene under beholderen der "sveder" af og til. Har indsat billede. 

VVS'eren mener det rigtige er at udskifte den. Da en renovering kræver en del arbejde af dem, og det er usikkert om det holder. Det vil nok koste 10.000 kr. plus, hvorfor jeg lige vil overveje mine alternativer. 

Er der nogle der har erfaring med lignende problem - og har forslag (udskiftning, reperation, accept af den mængde vand det drypper, andet)?

Mvh
Mark


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Boltene sveder, men sveden skal komme et sted fra, så din varmtvandsbeholder er nok moden til udskiftning.

fase
Når man taler om at vandrør sveder, så er det koldvands rør som sidder i varme. år den varme luft kommer til den kolde overflade dannes der kondens lige som dug på bilruder. 
Det er der ikke tale om her da dine bolte er varme. Så det er helt sikker en utæthed som kun bliver værre. 
Det kan nemt være tæring i beholder så vandet siver ned imod bolte under isolering, men det kan også være pakning der er blevet utæt.
Du kunne jo selv lave det forsøg at du efterspænder bolte og ser om det hjælper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Udskift.
Men er det korrekt spottet at det er en fjernvarme du har? Har du så evt overvejet gennemstrømsvandvarmer frem for en tank? 
Jeg tror ikke at bunden af varmtvandsbeholderen nogen sinde bliver varm - det er helt anderledes med toppen. Prøv at tørre vandet væk med en klud og se hvor det helt konkr3t kommer fra. Er beholderen tæret, er udskiftning nødvendigt.
I midten af flangen i bunder ser det ud som om der er monteret en offeranode. Er den aldrig blevet kontrolleret eller udskiftet?

Søren O
Anoder skal skiftes med jævne mellemrum (6-7 år) når den er væk, angribes beholderen. Den er brugt op. Det koster mindre at skifte den end en renovering. Og overvej om dit behov er for varmt vand er til den størrelse beholder. En mindre koster mindre i drift.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis