Lave en radiatorskjuler

Jeg har en lang lav radiator på 2,8 meter.
Den sidder under vindueskarm og der er 60 cm fra gulv op under vindueskarm.

Jeg kan ikek finde en der matcher og de koster 6000 at få lavet (2 x 150cm) endda uden maling.

Det må jeg selv kunne...

Jeg kan ikke lide de perforerede metalplader man kan få, men vil gerne have en i træ med lameller på højkant.
Så der skal laves en ramme med lameller og det er pænt mange lameller :-)
Men sådan er det.

Jeg tænker at lave den af en lang liste foroven og forneden men 2 ben et i hverside på 60 cm og så bare lameller imellem dem.
Luft foroven og forneden selvfølgelig.

I princippet er det vel ikke meget andet end det ud over jeg lige skal finde ud af at fæstne den i hver ende samt på midten hvor de 2 x 150 cm skjulere mødes.

Katmus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at have en form for liste "øverst" og nederst for at fastholde de lodrette lameller. Men det vil jo bremse luft strømmen lidt. Derfor kunne du vælge at de langsgående sidder bagpå alle lameller. Måske 10 cm fra bund og top. På den måde får du fuld luftafgang imellem lameller. Det ville være en let konstruktion at kigge på. 
Hvis du tillader at der er lidt fødder på den så kan de stå alene uden at blive fastgjort. Det letter eventuel støvsugning bag ved skjuleren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Den kan du selv lave efter princippet som togskinner med sveller. Stål skinnerne er f.eks. nogle 40x60 reglar og så køber du en bunke lyddæmpnings stave/akkustik lister i den træ-sort du ønsker.

Med kap/gering skærer du akkustik listerne til i din længde, så den færdige skjuler kan stå på gulvet og dække op til karmen. Så fin-pudser du kanterne med korn 320-400 hvis det skal stå som rå træ.

De to lange reglar borer du for med et undersænknings bor, med den afstand du ønsker mellem "svellerne"s center linje (i.e. 3cm mellem sveller/akkustik lister og 3cm brede lister = 6cm center til center afstand).
Undersænkede skruer der er lange nok til at gå igennem reglar, men korte nok til "kun" at gå 50-70% ind i akkustik listerne skrues i fra bagsiden.

Du kan evt. skrue nogle stykker 12mm skygge liste under vindueskarmen til at være bagstop for "togskinnen", eller sætte nogle afstands klodser på reglar til at støde op mod radiatoren.

Skal du have en "ende" på, laver du en 45 graders smig samling af reglar så de passer rundt i enderne, så står den også mere stabilt selv.

Tak for vejledning. 40 x 60 er der nok ikke plads til hos mig, men jeg får fat i nogle mindre....  

Katmus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også