Plexiglas

Jeg skal save min 5mm tykke plexiglas i 4 dele ved hjælp af 3 savninger på 1,25 cm. Hvordan gør jeg det; værktøj og underlag før savning. Til sidst skal jeg bore 4 huller i hver bane til sammenskruening. Vh Hammerkasteren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvad du har af værktøj, men en stiksav med en ny klinge ikke alt for grove tænder, en rundsav/dyksav med en skarp klinge.

Når du bore huller så husk at rejfe/afgrate kanten, det samme med hvor du saver, så mindskes risikoen for pladen revner.

Vi prøver igen, i morgen --
Rærligt job.
Ikke fordi det er svært at arbejde med, men fordi resultatet som regel ser dårligt ud.
Plexiglas laver gerne mikrorevner langs savsporet og de vil være synlige i al evighed.
En mikro-rundsav (á la Proxxon KS230) med fintandet klinge og lavt omdrejningstal vil nok være mest velegnet, men om du har adgang til sådan en fætter ved jeg ikke. RC-klub i nærheden måske?

Jeg vil råde dig til at alliere dig med en der har en stationær rundsav, med en meget skarp fintandet klinge, eller en rundsav med styreskinne og til hullerne, vil jeg råde dig til kun at bore i en søjle-/bænk boremaskine, med emnet fastspændt, så det ikke hugger i, når boret bryder igennem. Det revner let, ved den mindste skævvridning og det er et "must", at boret er knivskarpt og lad være med at køre så hurtigt at det smelter. Et sidste råd. Brug ikke sprit til afrensning, så kommer der små revner.
Nu har vi vist gjort alt for at skræmme dig, selvom det ikke er meningen, men som Bent så rigtigt skriver, kan det være lidt rærligt, hvis man ikke gør det rigtigt.
Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Stor tak til Je_ns, Bent og Johnny. Det er super, at man på den måde kan forberede sig på en vanskelig opgave. Jeg er glad for råd til det rigtige værktøj, og fastgørelse til underlag osv. Nu går jeg på jagt efter værktøjet, og så får jeg hjælp af naboen som har en stationær boremaskine, som pladen kan spændes fast i. Han har også en stationær rundsav, så jeg køber ham en helt ny meget skarp fintandet klinge. Og så krydser vi fingre for et flot resultat, som jeg selvfølgelig kommer med her i tråden. Foreløbig stor tak til alle som har medvirket i dette opslag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis