Vedligeholdelse af glasfiberjolle spørgsmål

Hej
Jeg er stadig helt ny i bådfaget og har for nyligt anskaffet mig en brugt glasfiberjolle. 
Jeg i noget tid nu prøvet at finde frem til, hvordan den skal gøres klar til at blive sat i vandet igen. 

Dog syntes jeg ikke at have fundet et klart svar så derfor prøver jeg herinde.
Hvordan og hvor meget skal den slibes ned? og hvad skal den have af maling og diverse beskyttelse?
Derudover ligner der også at være glasfiberpest/osmose, hvilket jeg ikke ved om skal tages meget højde for.

Håber i kan hjælpe:)

Billeder vedlagt. (Jeg har forsøgt at slibe lidt i malingen.)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på fora..  
Går ud fra den skal ligge fast i vandet, så skal du have givet den del af bunden der er i vandet, noget giftmaling så der ikke gror belægning på.
Synes nu ikke det ligner osmose, der at der kommer lidt ujævnheder betyder ikke noget.
Den skulle gerne have fået noget epoxy grunder/primer under giftmalingen.
Så slib den gamle bundmaling med en skuresvamp, og giv den en ny gang giftmaling.
Er det en bundmaling der er til at slibe i, kan du godt slibe med sandpapir..

Er det en trailerbåd behøves du ikke at gøre noget, medmindre du vil have den til at se pænere ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar! Det giver god mening det du skriver. Den skal ligge fast i vandet.

Jeg syntes dog at der dukker huller/skader op i det lag, som er under malingen, når jeg sliber malingen af.
Skal det bare males over med epoxy grunder/primer og så maling, eller skal der gøres noget helt andet??

Billeder herunder viser det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja ud fra de sidste billeder, kan jeg godt se der er nogle skader/afskallinger.
Slib de ramte områder ned, så alt løst er væk, og det er rimelig plan/glat, affedt grundigt med accetone og giv det så en 3-4 gange epoxy primer, som hempel ligth primer, Biltema har også noget lignende som også er ok. L I N K BILTEMA
Der skal ikke maling oven på primeren, giftmalingen skal bare direkte ovenpå, og gerne inden primeren er helt hærdet op, så binder giftmalingen bedre.
(primeren skal være akkurat så tør at det kun lige napper lidt i fingrene)

Glasfiberen skal være helt tør inden du primer.

Vil du gøre meget ud af det kan du jo også fjerne alt det gamle giftmaling, og slibe bunden pæn glat, så skal du starte med at give den 3-4 lag primer.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også