Hej alle
Jeg har revet min skorsten ned der var muret sammen med den nordlige gavlende på huset. Stenene var skaldet af og sprunget. Der boede en masse insekter derinde, og der var en fugtskade på indervæggen fordi inddækningen var utæt, væggen har taget skade både udvendig og indvendig ca. 2 m langs der hvor skorstenen var.. Valgte at fjerne den da det ville være for dyrt at få den repareret.
Det var meningen at jeg skulle have flettet væggen sammen igen der hvor skorsten var, men overvejer nu bare at sætte et stort vinduesparti i stedet for. Det ville give mere lys i min mørke stue, og så kan jeg kigge ud i min have. Slipper også for at genbruge alle de gamle sten fra skorstenen der er mørtlet med noget cementmørtel der bare ikke er til at få af!
Det korte af det lange er, skal jeg søge om byggetilladelse for det vinduesparti (150cm bred og 2m højt fra gulv?
Kan jeg ikke bare tage en stor vinkelsliber og skære et stort vindueshul igennem gasbeton og murværket, og ligge en overligger ovenpå gasbeton, Så få muret op omkring vinduet? Vil gerne placere den ca. 30cm fra hjørnet ved indervæg. Spærrene ligger på ydervæggen. Men der mangler en rem der hvor skorstenen var. Ved ikke om skorstene var med til at afstive huset Men der var en kæmpe sætterevne inden jeg rev skorstenen ned, og tror det skyldes at skorsten var tung og trykkede hele hushjørnet ned (se billede)? Kan jeg ikke bare skifte de knækkede sten og fuge om? Tænker at fuldpudse huset hvid når det er lavet, fordi synes ikke det er de kønneste sten, og fugerne på resten af huset er heller ikke så gode mere.
Håber nogen har nogle råd og jeg har gjort opgaven forståelig. Mangler I mere info så spørg bare :)
Der er 3 billeder vedhæftet.