70'er parcel. Byggetilladelse til vindue i nordgavl? Sætterevne

Hej alle

Jeg har revet min skorsten ned der var muret sammen med den nordlige gavlende på huset. Stenene var skaldet af og sprunget. Der boede en masse insekter derinde, og der var en fugtskade på indervæggen fordi inddækningen var utæt, væggen har taget skade både udvendig og indvendig ca. 2 m langs der hvor skorstenen var.. Valgte at fjerne den da det ville være for dyrt at få den repareret.

Det var meningen at jeg skulle have flettet væggen sammen igen der hvor skorsten var, men overvejer nu bare at sætte et stort vinduesparti i stedet for. Det ville give mere lys i min mørke stue, og så kan jeg kigge ud i min have. Slipper også for at genbruge alle de gamle sten fra skorstenen der er mørtlet med noget cementmørtel der bare ikke er til at få af!

Det korte af det lange er, skal jeg søge om byggetilladelse for det vinduesparti (150cm bred og 2m højt fra gulv?
Kan jeg ikke bare tage en stor vinkelsliber og skære et stort vindueshul igennem gasbeton og murværket, og ligge en overligger ovenpå gasbeton, Så få muret op omkring vinduet? Vil gerne placere den ca. 30cm fra hjørnet ved indervæg. Spærrene ligger på ydervæggen. Men der mangler en rem der hvor skorstenen var. Ved ikke om skorstene var med til at afstive huset  Men der var en kæmpe sætterevne inden jeg rev skorstenen ned, og tror det skyldes at skorsten var tung og trykkede hele hushjørnet ned (se billede)? Kan jeg ikke bare skifte de knækkede sten og fuge om? Tænker at fuldpudse huset hvid når det er lavet, fordi synes ikke det er de kønneste sten, og fugerne på resten af huset er heller ikke så gode mere.

Håber nogen har nogle råd og jeg har gjort opgaven forståelig. Mangler I mere info så spørg bare :)

Der er 3 billeder vedhæftet.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen tilladelse nødvendigt, bare byg løs. Om dit hus stadig er stabilt ved hjørnet når der kun er 30cm af hjørnet tilbage kan jeg ikke vurdere, normen er vidst 2-3 hele sten væk fra hjørnet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar! Ja der er ikke så mange sten tilbage på det hjørne  . Måske jeg kan lave lidt tværgående afstivning under taget. Så burde der være en stabil trekant der kan fordele trykket.
Kan man klodse spærrene op så de ligger på indervæg i stedet? Undrer mig over hvordan den sætterevne er kommet i sin tid. Den var der da jeg købte huset.
Jeg synes det ser ud som om det er hjørnet, gavl og skorsten der er højst i sætnings revnen. Altså resten af huset der er sunket lidt. Hvis revnen ikke har udviklet sig så kan en om-muring sikkert godt holde. 
Jeg må naturligvis stole på dit udsagn om at spær hviler på ydermur. Men det er ikke typisk da de ofte ligger af på et bræt som ligger hen over bagmuren. 
Den eneste grund til at du kan få problemer med vindue er hvis der er mindre end 2,5 m til skel, men det ser det ikke ud til hos dig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis