Aquastop gætter jeg på...

Vi har overtaget et hus, som har stået tom noget tid. 
Opvaskemaskinen er ny (Ikea model), men tager ikke vand ind. 
Jeg er sikker på at jeg har åbnet for hanen undervasken, så der er tilførsel (røret efter hanen er kold). 
Efter at have googlet lidt rundt på yahoo, har jeg på fornemmelsen, at det nok er aquastoppen der er problemer med, da den bl.a. lidt varm. 

Opvaskemaskinen har stået stille noget tid, kan aquastoppen godt sætte sig fast?
Jeg ved ikke hvor meget opvaskemaskinen har kørt inden, men jeg tvivler på ret meget meget, da køkkenet i øvrigt er helt nyt, jeg tvivler derfor lidt på at det er kalket til... 
Er der noget jeg kan gøre, banke på den et eller andet sted? Eller det også se om jeg kan få fat på kvittering fra tidligere ejer, og håbe jeg kan reklamere til ikea? 
Vi har overtaget et hus, som har stået tom noget... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den ventil som sidder under hanen bliver lidt varm så virker opvaskemaskinen. Det er tegn på at der kommer strøm på spolen i vandventilen. Du skal lukke for vandhane, skrue ventilen af ved at dreje den sorte ring over ventilen, afprøve med en skål/spand om der kan komme vand ud, kigge ned i den sorte ring og se om sien der er total stoppet. 
Så er du forhåbentlig kommet lidt videre i din fejlfinding.
PRW: Jeg har aldrig set en prop i vandtilførsel, der sidder en si. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, jeg har lige et spørgsmål angående aquastoppet. På min maskine er det sådan, at ventilen er en NO, altså normal åben, og først ven f.eks. en lækage bliver der sat spænding på, og ventilen lukker. Jeg har lige mærket på ventilen på min maskine, den er kold.
Kunne det tænkes at aquastoppet er aktiveret pga. vand i den udvendige bund og alarmen dermed er udløst.

fase
Jeg mener at ventilen som der er billede er maskinens magnetventil til vandindtag. Og når der vises en fejlkode 10 ( mgl. vandindtag ) Så er det den retning jeg ville søge i dette tilfælde.
Jeg synes det lyder lidt mystisk med NO ventil i en sikkerheds funktion. Vil den så ikke virke hvis der ikke er tændt for maskinen ( strømmen er væk) 
Når der løber kold vand igennem ventilen så vil denne ikke føles varm udenpå. Men hvis der ikke er nogen strømning så vil varmen fra spolen kunne mærkes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ventilen der sidder i aquastop er NC, og der sættes strøm på når der tages vand ind.

Elektronikteknikeren
Erik og Gregeren. Jeg har lige undersøgt det på min opvasker. Der anbefales det, at man ikke slukker for strømmen til maskinen, fordi aquastoppet så sættes ud af funktion. Det må betyde, at ventilen lukker ved at sætte spænding på. Det passer også med at en utæthed leder vand ned i det underste kar og dermed udløser en alarm. Jeg kan kun udtale mig med sikkerhed om den Miele, jeg har.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis