Fremføring af gulvvarmeslanger - dampsspærre

Hej med jer

Jeg har læst ange tråde om hvor dampspærren skal være ift. isolering og beton med gulvvarme. 

Når jeg søger på emnet så er der sider  (Sundolit f.eks.) der viser at dampspærren skal under betonen, hvis man lægger fliser og over betonen hvis man lægger trægulv. 

Jeg forestiller mig at få et PU-Gulv. Jeg tænker umiddelbart, at det må være i samme kategori som fliser, og jeg påtænker derfor at lægge dampspærre under betonen.

Så jeg har lidt spørgsmål: 

1) Når jeg lægger dampspærren på flamingoen og skal fremfører gulvvarmen til den kreds det rum hvor kredsen skal lægges ud, skal jeg så føre gulvvarmeslangerne 
 a) i flamingoen eller
 b) oven på flamingoen og under rionet

2) Hvis jeg fører den i flamingoen, hvordan gør jeg alle de steder hvor den skal i gennem dampspærren for at sikre at den er tæt?

3) Hvis jeg fører den over flamingoen, skal jeg så lave kanaler i flamingoen, hvor jeg trykker dampspærren ned i så den kommer under gulvvarmeslangerne?

Jeg håber det er til at forstå. 

Mvh. Christian










2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten misforstår jeg hvad du skriver eller også har misforstået noget omkring gulvvarme slanger.
I det rum hvor gulvvarme skal virke:
Der udlægges rionet som skal hæves lidt op over flamingo for at rionet befinder sig oppe i beton når det er støbt. Så bindes gulvvarmeslanger fast på over siden af rionet i det mønster og afstand som der er dimensioneret efter. 
Gennemgang til andre rum end der hvor slanger skal virke:
Her kan du lave kanaler i flamingo som dine rør føres frem i, til de andre rum.  Så disse slanger skal ligge i toppen af isolering der hvor de ikke skal afgive varme. Der kan med fordel skummes hen over slanger så de ikke får direkte beton ned på sig da det vil bevirke at de alligevel afgiver varme i rum hvor de ikke skulle. 
Dampspærre:
Jeg mener ikke der skal være dampspærre i den type gulve. Man anbefaler en fugtspærre over beton når der skal være laminat, klik eller trægulve. 
Der kan der imod blive tale om Radonsikring. Her anser man betonpladen for at være radon tæt, men det gælde ikke rundt kanten. Så der skal være radon dug som klæbes til væggen og som ligge 0,5 m rundt langs kanten. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Mange tak for svar.

Jeg regner med at rille gulvvarmeslanger lidt ned i flamingoen og presse strimler af flamingo ned ovenpå. Spørgsmålet er om betonen kan få det til at gå løs igen?

Jeg har radonspærre til kanten, som limes/rilles ind i væg. Jeg har flere steder, hvor flamingoen er pakket rundt om kloakrør osv. jeg tænker, at dampspærren, selvom den måske ikke er nødvendig, kan være med til at betonen ikke render ned i evt. hulrum og flamingoen holdes på plads. Men jeg ved ikke om det er noget problem i praksis?

Mvh. Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis