Schuko forlænger - fås det virkelig ikke?

Halløjsa,

Jeg skal tilslutte et schuko stik til et schuko strømudtag - se billede.
Det passer sammen og alt er fint, men... Kablet kan ikke nå og jeg skal derfor bruge et forlængerkabel.

Nu har jeg søgt og søgt, men jeg kan simpelthen ikke finde et som vil passe. Det tætteste jeg kan finde er dette: https://www.av-cables.dk/forlaengerledning-med-jord/forlaengerledning-med-schuko-jord-vinkel-hvid-3-m.html

Men der er hun stikket jo uden ben (pind), så der vil ikke komme jord med.

Kan det virkelig passe at man ikke kan få et forlængerkabel til denne situation?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Schuko (CEE 7/4 stik og CEE 7/3 stikkontakt) har jordforbindelsen i de to slidser i siden af stikket.
Din stikkontakt er med pind-jord (CEE 7/5).

Den forlænger du har fundet er derfor helt fin, da han-stikket (CEE 7/7) kan bruges både til Schuko stikkontakt (CEE 7/3) og pindjord (CEE 7/5), mens hun-stikket sørger for jordforbindelsen til dit apparat (CEE 7/7) gennem sidebenene i Schuko (CEE 7/3).

Du kan se de forskellige stik her:
https://en.wikipedia.org/wiki/CEE_7_standard_AC_plugs_and_sockets#CEE_7/3_socket_and_CEE_7/4_plug_(German_%22Schuko%22;_Type_F)
Et dobbeltstik med to faser?? Den skal vi lige have engang til, hvad mener du lidt mere præcis?

fase
Man kan kun lave dobbelt stik med 2 faser ved at have 2 stikkontakter ved siden af hinanden, som så kan forsynes fra hver sin fase. Er det fra samme gruppe kan det være med fælles nul.
 Alle typer stik med dobbelt eller flere stik har fælles tilslutning for henholdsvis fase - nul og jord. Så derfor kan man ikke tilslutte 2 faser til dobbelt stik. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Beklager forvirrkngen. Brugte nok ikke helt de rigtigw begreber.
Prøvede at skifte et dobbelt udestik i bryggerset til schuko, til vaske - og tørremaskine. De kører på hver sin sikring via et 5-kabel. Men i det dobbelt schuko jeg kunne finde forbinder man kun en L og en N til begge udtag. 

Mvh Troels
Annonce
Du skal ikke bruge en dobbelt stikkontakt men to enkelte i et 2M underlag.

fase
TRRA skrev
Beklager forvirrkngen. Brugte nok ikke helt de rigtigw begreber 
Jeg ser er ingen forvirring, og jeg håber du har fået svar på spørgsmålet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jenshøj skrev den 27-03-2022 12:52:08

Schuko (CEE 7/4 stik og CEE 7/3 stikkontakt) har jordforbindelsen i de to slidser i siden af stikket.
Din stikkontakt er med pind-jord (CEE 7/5).

Den forlænger du har fundet er derfor helt fin, da han-stikket (CEE 7/7) kan bruges både til Schuko stikkontakt (CEE 7/3) og pindjord (CEE 7/5), mens hun-stikket sørger for jordforbindelsen til dit apparat (CEE 7/7) gennem sidebenene i Schuko (CEE 7/3).

Du kan se de forskellige stik her:
https://en.wikipedia.org/wiki/CEE_7_standard_AC_plugs_and_sockets#CEE_7/3_socket_and_CEE_7/4_plug_(German_%22Schuko%22;_Type_F)

 Ahh, tak for info Jens, det giver mening :)

Bare lige for at være helt sikker - der er ingen betænkeligheder vil at bruge kablet på linket, ift. at det har en type schuko/jord i den ene ende og en anden i den anden ende?
(det er en tørretumbler der er tale om)
Du kan roligt bruge kablet, du har henvist til. Der er to måder at forbinde jord på et Schukostik, nemlig hullet, hvor pinden i stikkontakten  passer i og de to skinner på siden af stikket. De to ting er forbundet internt for at kunne tilslutte jord i begge tilfælde.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis