Radonmembran ved indervægge hvordan?

Hej! Vi er i fuld gang med fundament. Og jeg ved, at der skal radonmembran/fugtspærre op over soklen. Og nu har jeg læst, at der også skal radonmembran ved understøttede indervægge. Og ja, det giver jo mening, at der skal være radonmembran hver gang betonlaget brydes. Men hvordan føres radonmembranen henover, hvis der er en masse rør, der stikker op? Som man kan se på billedet har vi en understøttet indervæg ved badeværelset, hvor de kommer til at stikke både afløb og vandrører op.

På forhånd mange tak!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
membranen lægges op over sokkel ved skillevægge. Problemet er ikke så stort i badeværelser, da der her kommer vandtætnings membran på gulve og lidt op ad vægge. 
Vil man noget så kan man bruge dampspærre tape til at tætne det omkring rør. Lav en firkant noget større end røret, skær et lille kryds i plast og træk det ned over røret. Så kan det tætnes og firkant tapes fast rundt langs kanten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-03-2022 11:56:25

membranen lægges op over sokkel ved skillevægge. Problemet er ikke så stort i badeværelser, da der her kommer vandtætnings membran på gulve og lidt op ad vægge.
Vil man noget så kan man bruge dampspærre tape til at tætne det omkring rør. Lav en firkant noget større end røret, skær et lille kryds i plast og træk det ned over røret. Så kan det tætnes og firkant tapes fast rundt langs kanten. 

 Tak for svar :) Jeg har nu talt med entreprenøren også. Han siger, at understøtningen, som man kan se på billederne, kommer til at være indkapslet i betonlaget, så derfor behøver der ikke føres radonmembran op over over nogen indre sokkel.

Og så han mener ikke, at der behøver være ekstra radonmembran rundt om rørene, fordi betonen støbes rundt om rørene og bliver helt tæt... Man kunne jo vælge at gøre det, som du skriver med dampspærretape til at tætne rundt om rør. Jeg kan ikke lige vurdere, om man burde gøre det, eller om det er ekstra "livrem og seler"?
Lyder til at entrepenør har styr på det. 
Rørene bliver jo forseglet af vådrums membran. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis