Gulvvarme i gammelt hus

Vi har overtaget et hus fra 1960 hvor der ligger laminatgulv på nu.
Nedenunder er der henholdsvis parketgulv eller spånplader.
Under det skulle der ligge strøer.
Men på det ene af værelserne, samt i stuen er gulvet dog ret skævt.

Vi vil gerne have det gamle gulv op, fået rettet på de strøer der nu engang er skæve. Eller udskifte dem hvis det er nødvendigt.
Herefter er tanken spånplader med aluplader, gulvunderlag samt et laminat gulv ovenpå.
Er der noget vi har misset her?

Der er vel højest sandsynligt ikke isoleret mellem strøerne. Er det lovkrav?

Vi tager selv gulvet op.
Er der noget bestemt eller specielt vi skal være opmærksomme på her?
Både i optagningen, men os når vi skal skille os af med det.

Som i nok kan fornemme er vi ret grønne på det her punkt. Så al hjælp modtages meget gerne!

TAK!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I vil få et enormt varmetab med gulvvarme uden isolering nedenunder.
Hvis i hiver alle gulve og strøer op så få det lavet ordentligt med mindst 300 mm flamingo og beton med gulvvarmeslanger. Det er også billigere end gulvspånplafer med spor og varmefordelingsplader.

Selvbygger med stort S. 
Jeg er netop bare blevet frarådet af flere vvs’ere især at bruge den “gammeldags” metode med at støbe og beton.
Betonet holder meget dårligere på varmen, og er utrolig langsom til at justere varmen. Op til 12 timer, hvor det på den anden metode kan tage 30-60 min.

Men der skal helt sikkert os isoleres mellem strøerne hvis ikke der er isolering nu.
Det var os mere et spørgsmål om det egentlig er et lovkrav eller ej. 
Det er ikke så meget om der præcis isoleres imellem strøer. Det er mere den samlede isolering ned imod undergrunden der tæller. Den er der krav om ved ny installation som er det i laver. Der kan dog dispenseres hvis det økonomisk er "helt ude i hampen".
Men med energipriser der er høje og sikkert ikke bliver superlave i fremtiden så er det et must at isolere nedad.
Jeg er helt enig i at den lette gulv konstruktion er det nye, og den med gulvarme i beton plade er det gammeldags. 
Jeg ved ikke lige hvad du kan være i tvivl om ved optagning af det gamle gulv. Hvis det ikke skal genbuges er det ofte lettere at at tage op hvis man har kørt en tur eller 2 hen over gulvet med   rundsav, så skilles det let ad. Man kan aflevere det på kommunens genbrugs station og som du beskriver det  er det i træfraktionen. Der må ikke være blandet  rockwool i da det skal i deponerings container.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for det gode svar Erik.
Vi må se når gulvet er kommet op. Men vi forbereder os på at efterisolere.
Er det bare med Rockwool man isolerer med så?
Det hele kommer jo an på hvordan det er isoleret i forvejen. Huse fra 1960 kan have fra 20 mm flamingo og opefter. Men det er umulig at gætte sig til. Mangler du mere historisk omkring huset så kan du sikkert på kommunens hjemmeside finde de gamle bygnings tegninger hvor det vil fremgå hvordan det oprindeligt er isoleret 
Du skal have det der til svarer 300 mm flamingo. Det er både mere tryk fast, isolerer væsentlig bedre end rockwool og må godt bruges under gulve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak!
Jeg må ud og undersøge det nærmere. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis