Hvordan isætter jeg en yderdør i mindre vinduesåbning?

I vores gamle baghus vil jeg isætte en genbrugt havedør, hvor der nu kun er en vinduesåbning. Døren er cirka 10 cm højere end det nuværende vindue, og cirka 5 cm bredere i hver side. Det er en dobbelt, fuldmuret endevæg i stueplan, men overliggende 1. sals endevæg er lavet i træ. Etagedæk og tagbjælker hviler således ikke på den pågældende gavlmur.

Nu er jeg jo ikke håndværker, men jeg forestiller mig, at jeg med en vinkelsliber med skæreklinge "bare" kan skære ud til (og indmure) 2 x bagmursoverliggere i blødstrøgne sten - én på indersiden og én på ydersiden - i muren over vinduet (selvom de hedder "bagmurs-"). Muren er fuldpudset, så et egentligt muret stik er måske lidt overkill ift. udseende (og der er også kun 20 cm mur over vinduet). Når det så er tørt, så vil jeg fjerne vinduet, skære hul til døren, isætte, fuge og pudse muren op. Voila!

Eller lyder det helt forkert?

Når det nu ikke er en bærende mur, så er soldater eller anden støtte vel ikke nødvendige, eller...? 
Kan jeg evt. nøjes med én overligger, fx på ydersiden?
Hvilket overlap skal overliggeren have i hver side?

Noget jeg ellers lige skal være opmærksom på?

På forhånd tak,

Anders

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder helt rigtig. hvis både yder og bagmur er mursten. Dine 20 cm over døren falder måske ned, men så er de jo lette at mure op igen. 
Er bagmuren gasbeton / siporex eller leca elementer så kan du undvære overligger der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
Ja, begge mure er mursten (årgang 1925). Mange tak for dit input. Jeg føler mig tryg ved, at der ikke er noget kompliceret og tidskrævende, jeg har overset.

Og overlap med overliggeren? Jeg tænker at min 10 cm. i hver side bredere end døråbningen vel er fint, også fordi den ikke er bærende.
Mvh Anders 

 

10 cm er ok 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis