Forskalling på spær

Hello derude. 
Vi er ved at renoverer vores hus, og er stødt på et "problem" der giver mig grå hår. 
Når man sætter forskalling op på spær, hvordan laver man så overlap fra et forskallingsbræt til et nyt?
Altså hvis et bræt ender 40cm ude over et spær, så er de 40cm jo ikke fastgjort. Og det samme vil så være gældende ved det bræt der kommer til at støde op til. 
Rummet er så langt, at der skal laves samlinger. 

Jeg har tænkt lidt at skære enderne i 45 grader, og så lade dem ende midt over et spær, så der kan komme en skrue i hvert bræt på det pågældende spær. 

Håber det er forklaret godt nok ☺️🤗

Hellere skrue end svejse. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er smalle spær er det en god måde. Ellers kan man sætte en stump lægte på siden af spær så der er mere plads til at skrue forskalling fast. Jeg har aldrig skåret det i 45 grader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt mand. Det er nemlig smalle spær. Dog kommer jeg nu i tvivl om konstruktion bliver for klein til at kunne holde et troldtekt loft. Der er 90cm mellem spærene, og forskallingsbrædderne er 21mm tykke. Der kommer jo en del vægt på de tynde brædder, også der hvor der ikke er spær over. 

Hellere skrue end svejse. 
Jo, men hvad forventer du at opnå ved at skære dem i 45 gr.?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Sav brædtet af så samlingen kan laves på et spær.

fase
Tråd starter skrev : 
Jeg har tænkt lidt at skære enderne i 45 grader, og så lade dem ende midt over et spær, så der kan komme en skrue i hvert bræt på det pågældende spær
Det er for at skruer ikke kommer helt tæt på enden af forskalling, at han vil skære over i 45 grader. 
Du kan roligt regne med at forskalling kan holde på de 90 cm. Selv om der kommer meget vægt på så er det fordelt over hele fladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Fedt Erik. 
Så du mener ikke der er fare for at mine troldtekt plader kan bue der hvor de er skruet i en tynd forskalling der ikke er lige over et spær?

Hellere skrue end svejse. 
Enig med Erikift dimensionering, mener selv at det nemmeste, bedste og hurtigste er helt klart at køre med hele længder af forskalling og så sætte en laske på hvor man har flyverstød.
Dimensionering af forskalling er også ok ift pladernes vægt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis