Facade med Skalmursten

Hej Eksperter

Vi har en tilbygning på vores hus, som - indefra og ud - består af Gasbeton, isolering i et træskelet, og så en-på-to beklædning .. 
Beklædningen er sydvendt, og lavet uden udluftning og uden vindpap .. Det er mildest talt ikke helt optimalt .. og skal nu til at skiftes.. Det er så udtørret at det flækker og sprækker.
Da resten af huset er lavet i røde mursten, ville det være super lækkert hvis tilbygningens beklædning kunne skiftes til noget der matcher resten af huset.. 
Vi havde en forestilling om noget skal-mursten 
- og har set en sjat videoer på youtube om smarte systemer til dette - hvor de også brugere det udendørs .. ikke nødvendigvis kun hvor der er solskin hele tiden ... så det må jo virke.. 
Men hvem kan sådanne noget i Danmark ? 

Ved godt vi kunne mure i almindelige mursten - men så skal der lige bygges 10 cm ekstra fundament til at stille de der sten på .. og på siden af huset bliver huset pludselig 10 cm bredere osv.. så det er ikke den mest ønskede måde at gøre det på.
Ved godt at skal-mur ikke nødvendigvis er helt billigt.. men .. vil så rigtigt gerne at det var noget der matchede resten af huset.. 

Håber der er nogen der kan byde ind med enten viden/råd om hvordan man gør selv - eller kan pege på nogen der faktisk arbejder i den slags.. 

på forhånd tak ..  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I bygge videre som let konstruktion, hvor træfacaden pilles af, og der opsættes vindspærre og klemlister på nuværende isolering.
Herpå opsættes fibercementplader, fibergips, eller andet egnet system, hvorpå der limes skaller af mursten på, med en fliselim.

På den måde kan i opnå samme udtryk som resten af huset, uden at skulle gøre væg og fundament bredere.

Overvej dog om der bør isoleres yderligere, i samme omgang.

Elektronikteknikeren
@Gregersen
ja, det var lige præcis tanken med vindspærre og klemlister .. 

Den er lidt tricky med mere isolering .. der er 200mm isolering og så 75 mm gasbeton som jeg synes at have lært også isolerer... en lille smule.. Og altså .. 100 mm ekstra ville jo være lækkert.. men så skal jeg til at rykke vinduer og døre frem i facaden - har lige renoveret på indersiden, så der kommer ikke noget på der .. 
og hvis det er på ydersiden, så kommer der et skørt udhæng over soklen .. plus døre/vinduer kommer til at sidde underligt dybt..  - men det er med i tankerne lige at smide 50 mm ekstra på .. hvis det kan gøre nogenlunde fornuftigt.. 

Ang. fibercement plader .. så er det vel bare "så billigt som muligt" når nu der alligevel skal skal-mursten udenpå .. 
mener .. der er vel ikke andre krav end at de er til udendørs brug ? 
(og så selvfølgelig styre uden om fibergips   )


Jeg ville starte med at finde ud af om det er muligt af skaffe skaller der ligner de eksisterende røde sten?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvorfor styre uden om fibergips? Disse egner sig også i denne applikation, sammen med cement spånplader.

Elektronikteknikeren
Gregersen.
Nå for faen.. jeg troede ikke de var bestandige nok til at sidd udendørs.. ville forvente der stadig kom en sjat fugt i pladerne bag skal-stenene... Og at det opløste gipsplader... Selvom det var fibergips .
Det gør det jo noget billigere pr..plade hvis man kan bruge dem...
Man giver dem vist membran før der sættes skaller op

Elektronikteknikeren
altså den der almindelige vådrums-gummi-membran ? 
eller er det noget andet du tænker på ?

og hvad plade tykkelse skal man op i for at holde det stift nok til at man kan mure skallerne direkte på og pladen ikke buer i vind/eller når man læner sig op ad den .. og så man lige får bugget skallerne af pladen .. ? 
Der er ikke anvist noget om brug af almindelig fibergips i fermacel montageanvisning. Der er derimod en udførlig anvisning omkring power panel. Men det er vist " bortdømt" af trådstarter på grund af prisen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis