Flytte afløb i etagebyggeri

Hej alle,
Jeg er ved at renovere en lejlighed - og skal have lavet nyt gulv i badeværelset.  I den forbindelse vil jeg gerne have nedlagt den eksisterende afløbsbrønd/vandlås - og erstattet den med et bruseafløb med vandlås og tilslutning fra håndvask. (Bruseafløb placeres ca. hvor rist ligger på vedhæftede billede) Jeg vil også gerne have et væghængt toilet på en falsk væg - og derfor også gerne flytte toilettet lidt. Gulvet kan hæves omkring 80 mm over betondæk ved indgangsdøren - vel nok 65 mm ved gulvafløb/toilet.
De nuværende installationer er i støbejern og fra 1959 da bygningen blev opført. Der er et betondæk som etageadskillelse - og installationer under badeværelset er oppe under loftet hos underboen. På vedhæftet billede kan man se hvordan det ser ud i mit loft - det er lavet magen hos underboen - blot dækket af nedsænket loft.
Min VVS’er er mest til at vi banker alt beton væk omkring afløbsskålen så langt ned at vi kan få koblingen fri og erstatte den gamle afløbsskål med en ny. Jeg kan se at det nok er et større arbejde - og der er vel også en risiko for at noget falder ned hos underboen, så jeg spørger til alternative løsninger. VVS’eren vil desuden også banke fri om afløbet til toilettet, så langt ned at vi kan få en 110 mm bøjning på og føre denne tættere mod bagvæggen så den falske væg ikke bliver for dyb. Tilslutningen skal således flyttes ca. 50 mm tættere på bagvæggen for at komme langt nok ind i den falske væg. Den nye toiletkumme skal også gerne sidde 150 mm længere mod højre. Også her er jeg lidt nervøs for omfanget af opgaven og risikoen for problemer med underboen.
Hvis det ender med at vi skal have den gamle afløbsskål væk - er det så en idé at skære den i stykker ovenfra med en stor vinkelsliber - for at komme lettere ned til koblingen? (Jeg er med på at man skal begrænse støvet fra støbejernet - og have en god støvmaske på :-)). Og hvad med afløbet til toilettet - er det nemmere med en støbejernsklinge til at save den over med? Dette for at undgå at skulle banke beton nok væk til at en vinkelsliber kan komme derned?
Alle gode råd modtages gerne.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis