Loft med Fermacell med retkant?

Jeg har tidligere brugt Fermacell / fibergips til væg og synes det fungerer rigtig godt med de rette kanter, der limes. Nu har jeg købt plader ind til til næste projekt: nedsænket loft. Men jeg bliver i tvivl om jeg har valgt forkert ved at købe retkant i stedet for plader med spartelkanter.

Så inden jeg går i gang: Er det muligt at lave overgangen mellem pladerne pæne med retkant + lim, når det skal laves i et loft?

Mvh. AllanE
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ork ja - selv brugt det i det meste af huset - fuldspartles og jeg har givet filt bagefter.
Det er fuldstændig som ved væg. Der skal spartles 2 gange, første gang skruehuller m.m. og næste gang spartles med meget bred spartel i tyndt lag. Naturligvis slibning ind imellem så du sikrer dig at der ikke er små toppe.
Det kan lade sig gøre at sætte 90 cm plader op alene. Jeg har gjort det mange gange. 
En hjælp kan være at skrue en forskallings stump ud over kanten af forrige plade 1-2 cm . Så lægger man den nye plade op på denne "hylde / hak Så er er styr på placering og man skal kun bekymre sig om at holde den ene side oppe, medens an får første skrue i. .
Skruemaskine kan man have med en lang sele over skulderen. Lidt ligesom en skuldertaske. Så er den nemt at få fayt i selv om man står fastlåst i en stilling.
Så skal der sidde 2-3 skruer parat i mundvig hvis man ikke bruger gips skruemaskine med bånd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for input og gode råd! Jeg klør på   

Mht. fuldspartlingen: Det skal bare være et ultra-tyndt lag der nærmest skrabes på, ikke? Pladerne er jo plane nok, så det er vel bare for at fjerne den smule struktur der er i overfladen?



Mvh. AllanE
Ja omkring 1mm - hvis du kigger på rullespartel så har jeg erfaring med det er meget nemmere at få spredt jævnt og tyndt ud. Evt youtube og se”Malgodt” har lavet nogle gode videoer med rullespartel.
Jeg bruger "skrabelag" med medium sandspartel, og har aldrig prøvet rullespartel 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 23-03-2022 17:29:18

Jeg bruger "skrabelag" med medium sandspartel, og har aldrig prøvet rullespartel 

Slutresultatet er det samme, ej prøvet rullespartel på loft men på vægge når du ca det dobbelte antal m2/time og dine håndled er knap så slidte når du er færdig.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Erik synes om : dine håndled er knap så slidte når du er færdig

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige en opfølgning: Jeg lavede loftet med retkant (limet). Det blev fuldspartlet med et tyndt lag LIP Vådrumsspartel og resultatet blev super godt!

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også