Afslutning omkring vinduer og døre på klinkebeklædning

Jeg skal beklæde en bygning med træ klinkebeklædning men er i tvivl hvordan jeg afslutter omkring vinduer og døre. Jeg forestiller mig at rykke vinduet frem til indersiden af beklædningen og så sætte en træramme op i lysningen, der dækker enderne på klinkebeklædningen, er det måden at gøre det på? Hvordan fastgøre man trærammen, afstandslisterne sidder jo noget længere inde end enderne for at kunne overholde skrueafstanden på 5 cm fra enden af brættet? Hedder det lysning når det er udvendigt? Hvis der er nogen der kan  henvise til nogle billeder eller vejledninger ville det være guld værd.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det kommer an på anbefalinger fra fabrikanten af klinkebelædning. Dem jeg har kigget på (Cedral) anbefaler f.eks. at der ikke er træliste under og over vinduet pga. ventilation. Andre siger dog at man bruger trælister som normalt som en ramme om vinduet, men stadig med luft i mellem + fuge. Selve klinkbeklædning kan jo så ende midt på vinduets karm og så skal der være en vandnæse overvinduet. 

Den løsning du nævner med en udvendig lysning tror jeg personligt ikke ville være pæn eller sikre mod vandindtrængning. 

Men det er lidt en jungle og står med samme spørgsmål.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her er en film, hvor man har trukket vinduet så langt frem, at beklædningen bare går hen til vinduet, og det er så det. Om det er korrekt eller ej, skal jeg lade være usagt.
Montering af klink​​​

Kurt B. Andersen
Du kan google lidt på svensk - de har i hvert fald masser af erfaring med det: 
Fjällpanel - liggande panel / Fönsterfoder
Liggande utvändig panel - TräGuiden (traguiden.se) 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis