"Lav-selv" vandtæt bund til opføringsrør/brønd? (Ny er dyr!)

Hej,

Skal have gravet en brønd nede i vores kolonihave. Har et 600mm opføringsrør til formålet. Problemet er at jeg ingen bund har dertil. En sådan en fra ny syntes jeg er for dyr. Spørgsmålet er så om man kan lave en bund selv, eks, ved at hælde cement i? Det skal lige siges at grunden til jeg vil have en bund, som også skal være forholdsvis tæt. Er at grundvandet står højt (1m under overfladen). Jeg planlægger at grave brønden ned så bunden er 2m under niveau. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen ideer?
Hvad skal brønden bruges til sidden den skal være så stor og dyb?

Selvbygger med stort S. 
Skal den tilsluttes en kloak? Hvad skulle pointen så være ved at nedgravet den til under vandspejlet når vand ikke kan trække væk derfra?
Det vil under alle omstændigheder være svært at få den tæt med hjemmegjorte midler.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Superdiy skrev den 24-03-2022 16:19:23

Hvad skal brønden bruges til sidden den skal være så stor og dyb?

Den skal bruges til regnvand fra tag og omfangsdræn og skal kunne tage et skybrud. Skal montere en drænpunpe deri. Den jeg har er med flyder og rimelig kraftig. Det er ikke muligt for mig at lave faskine da jorden er ler 50cm nede.

BOFH skrev den 24-03-2022 16:49:04

Skal den tilsluttes en kloak? Hvad skulle pointen så være ved at nedgravet den til under vandspejlet når vand ikke kan trække væk derfra?
Det vil under alle omstændigheder være svært at få den tæt med hjemmegjorte midler.

/BOFH

Så min kommentar jeg lige har skrevet. Vandet fra min brønd pumpes ud i en stor fælles brønd, hvor det pumpes væk derfra.

Annonce
Hvis grundvandsspejlet ligger i en meters dybde vil brønden (som minimum bunden) blive trykket op af jorden hvis du laver den en meter dybere.
Hvis en meter dyb brønd ikke er nok, og du er for nærrig til noket ordentligt så sæt 2stk 1m dybe sammenkoblede 600 mm brønde ved siden af hinanden.

Selvbygger med stort S. 
Et ø 600 rør må kunne indeholde små 300 ltr. vand pr. m. Står det så i 1 m. vand vil opdriften være på 300 kg. Starter du så med at lægge 5 cm beton i ca. ø 800, og derefter sætte røret på betonen og fylde yderligere 5 cm beton i røret. Derefter støbes omkring ydersiden af røret, f.eks. 10 cm op. Det giver en vægt på ca. 100 kg. beton. Til slut fyldes hullet op med jord. Mon ikke jordtrykkes (og den større diameter på betonbunden) så kan holde brønden på plads.
For at sikre røret ikke skal slippe betonbunden kan du inden støbningen bore nogle huller i (nederste) rørende et par cm. fra kanten og sætte nogle stykker jern i (f.eks. 4-6 mm tentorstål.
Jeg har selv en brønd under min “vandkunst”. Der har jeg indvendigt tætnet med vådrumsmembran.

Søren O
Når det er regnvand og drænvand der løber i brønden så behøver den ikek at være super tæt. Selv om der skulle stå grundvand op omkring røret så må det sive lidt ind og pumpen starter. Så jeg ser ikke nogen problem i at den blot støbes fuld i bunden. Den kan ikke løftes op af jorden med så lille en brønd. 
Selv en gammeldags 1500 l jordtank til fyrings olie sejlede aldrig op. 
Jeg har set en tank på 10-15 000 liter sætte den ene ende op over jorden, som en ubud der når overfladen, men her snakker vi om meget mindre tryk i forhold til det som jorden holder på den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-03-2022 22:44:47

Når det er regnvand og drænvand der løber i brønden så behøver den ikek at være super tæt. Selv om der skulle stå grundvand op omkring røret så må det sive lidt ind og pumpen starter. Så jeg ser ikke nogen problem i at den blot støbes fuld i bunden. Den kan ikke løftes op af jorden med så lille en brønd.
Selv en gammeldags 1500 l jordtank til fyrings olie sejlede aldrig op.
Jeg har set en tank på 10-15 000 liter sætte den ene ende op over jorden, som en ubud der når overfladen, men her snakker vi om meget mindre tryk i forhold til det som jorden holder på den. 

Ja det er bare trælst hvis det siver så meget ind så jeg løbende pumper grundvand væk - så kører pumpen jo rimeligt unødigt..

Drænvand = grundvand hvis rørene ligger en god stykke nede så det er jo et fedt hvor det komme fra. Din indsivning vil være peanuts i forhold til det du vil opleve som en  konstant stråle fra drænrør . 
Jeg har det i min kælder brønd. 100 cm i diameter og ca. 50 cm dybere end drænrør. Der er ingen bund i den. Om foråret og sommeren kommmer der ikke vand fra drænrør, og selv om bunden blot er sand så starter pumpen kun sjældent. Der stiger tilsyneladende ikke ret meget ind den vej. 
Jeg ville ellers gerne da jeg så kunne udnytte det til havevanding. Men sæson for vanding falder netop sammen med at der ikke kommer vand i pumpebrønd

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis