Vandlås

Hej LDS’ere,

Nogle af jer der er stødt på en vandlås magen til vedhæftede? Det er egentlig bare et hul i gulvet med et afløb fra bad og et hul i modsatte side i bunden af hullet……. Ingen skål eller andet, kun rå beton. Fordamper vandet er der direkte adgang til faldstamme og en “hyggelig” dunst.

God aften :) 

Vh,
SSK1
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bør måske lige nævne at omralte vandlås er på badeværelse og sidder ca. 40cm fra faldstamme. Der er ikke isat vandlås i bruseniche heller.
Håber der en eller flere, der har et par opklarende ord eller noget lovgivning, da google intet giver.
Pft.

Vh,
SSK1
Alle vandlåse bliver uvirksomme hvis vandet fordamper. Jeg har Blucher afløbsrende i bruse niche og efter ca. 14 dage lugter der fælt. Vi har 2 bademuligheder så nogen gange er det ikke lige den der bliver brugt.
Men opbygning med synlig beton er helt sikkert ikke lovlig, og vil give en K3 efter den gamle skala på tilstandsrapport. 
For mere end 20 år siden brugte man at sætte afløbs skål i betonlaget et stykke nede. Så var det nemt at ramme højde på fliser ved at lime riste rammen fast samtidig med at man lagde fliser. Det medførte en beton kan lidt lige som din, men det er ikke ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
Tak for svar. Jeg vil tro bruseniche m.v. er bygget for ca. 25-30 år siden, men selv der installerede man jo vandlåse. Ejendommens tilknyttede VVS’er mener der bare skal hældes kølervæske i hullet, så det ikke fordamper under ferie osv, hvor vi ikke er hjemme….

Vh,
SSK1
Eller madolie. Det lægger sig på overfladen og forsinker fordampning - er lige så godt og måske lidt nemmere for rensnings anlægget at komme af med. 
Det er sandelig en vandlås.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
Du har gjort mig nysgerrig på om denne vandlås på et badeværelse overhovedet er lovlig på nogen måde uanset alder? Som sagt, så det et råt beton/cement hul uden nogen form for mekanismer i og kun dækket af rist. Det betyder der typisk står omkring 1-1,5 L badevand i hullet, hvor der ikke skal fordampe særligt meget vand før end det IKKE dækker afløb til faldstamme…..

Vh,
SSK1
Annonce
Det er en ganske normal vandlås , du kan løfte skålen op og rense den , jeg har selv 2 af dem .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nope, som skrevet, så findes der ingen skål/indsatser eller anden form for mekanisme…. Det er et hul i gulvet med afløbshul fra bruseniche i den ene side og et hul i den anden nede ved bunden af hullet…..

Vh,
SSK1
Smider lige en tegning på…..
Udgangshullet til faldstamme er ikke et rør eller lign., men virker som om det lavet af “Ole opfinder@.

Vh,
SSK1
Din tegning kan ikke lade sig gøre, fordi du ikke kan have den viste vandstand uden, at vandstanden er lige så høj i faldstammen. Så er du sikker på at tegningen er rigtig?

fase
S. Fabrin skrev den 23-03-2022 21:07:56

Din tegning kan ikke lade sig gøre, fordi du ikke kan have den viste vandstand uden, at vandstanden er lige så høj i faldstammen. Så er du sikker på at tegningen er rigtig?

 Ja, og jeg vil anslå der ligger 1-1,5 L badevand i hullet(som du finder øverst i tråden), fordamper vandet slå kloak stanken igennem med det samme. 

Jeg kan ikke afvise at der er vinkel/snoning på de ca. 40cm afstand ml “vandlås” og selve faldstamme.

Vh,
SSK1
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis