Hvordan isolere ydersiden af soklen (lecablokke)?

Hej! Jeg er ved at få bygget et lille hus, og jeg søger hjælp til hvordan vi bør isolere fundamentet yderligere. Fundamentet er 25cm over terræn, og i det meste af huset er gulvet også oppe i den højde, så derfor opnår vi fin isolering, da terrændæk og vægge er rigeligt isoleret.

Men: I en del af huset træder man 25cm “ned i fundamentet”, og i den del af huset består muren ud kun af de 30cm lecablok, som fundamentet er lavet af - fordi de isolerede vægge begynder først 25cm over terræn. Jeg håber, min beskrivelse giver mening. Jeg har også vedhæftet billede/tegning.

Spørgsmålet er: Hvordan sørger jeg for, at der er isoleret nok på lecablokkene?

Man KUNNE have brugt nogle lecablokke med isolering i midten (lecaterm). Men det er for sent nu. Hvad bør vi gøre? - “efterisolere” ydersiden af lecablokkene med sundolitt og så puds? Det er ikke en mulighed at isolere ekstra på indersiden, da der ikke er plads.

På forhånd mange tak!


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange måder at lave udvendig isolering af sokkel men får du ikke bøvl med væg-tykkelsen?
Jeg ville skære det øverste skifte blokke væk og mure lecatherm på istedet, mindre bøvl end at gøre soklen tykkere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 22-03-2022 18:03:09

Der er mange måder at lave udvendig isolering af sokkel men får du ikke bøvl med væg-tykkelsen?
Jeg ville skære det øverste skifte blokke væk og mure lecatherm på istedet, mindre bøvl end at gøre soklen tykkere.

/BOFH

 Jeg tænker ikke, at vægtykkelsen bliver et problem, fordi det er i forvejen planen, at væggen skal bestå af et element i samme tykkelse som lecablokkene + ekstra isolering + træbeklædning. Så dvs. at væggene har et "udhæng" på 14cm udover fundamentet. Så derfor er det jo ikke et problem, hvis soklen bliver 5 eller 10 cm tykkere.

I forhold til mindre bøvl: Vil det nemmeste ikke være at sætte sundolitt direkte på ydersiden og så pudse? I stedet for at skulle rive ned og lave om på det, som allerede lavet?
Til de som måtte være interesserede :) Løsningen bliver at montere 10cm facadebatts på ydersiden af soklen. Det vil samlet set give en bedre isolering end hvis vi havde brugt lecatermblokke. Så det er jo heldigt...
Hvad med din fugtspærre vil den ikke komme 20 cm over gulvet?
johnm skrev den 23-03-2022 10:03:02

Hvad med din fugtspærre vil den ikke komme 20 cm over gulvet?

 Nå ja, godt du siger det. Fugtspæren ligger på indersiden af og følger bare ned over lecablokkene.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis