Tromle- eller tvangsblandet til tørmørtel?

Hej!
Jeg skal snart i gang med at pudse min gavl. Påregner at bruge tørmørtel Skalflex 50/50/700, Pudsemørtel
Hvad er bedst til at blande denne mørteltype - tromle- eller tvangsblander? 
Har et godt øje til én af de billige tromleblandere fra f.eks. Harald Nyborg BETONBLANDER 120 L - egner den sig til opgaven?
Ptf.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tvangsblanderne er typisk til større batches ala 0.5-2m³ hvor tromle blanderne er til "små" batches 50-200L, så med mindre du skal til at støbe et komplet fundament, men "bare" laver understøbning i etapper og pudsning af vægge/mure, så er en tromle blander rigeligt til dit behov.

 

Hvis du ikke ser på prisen er tvangsblanderen langt bedre.

Den billige fritfaldsblander fra harald skrald er som meget andet de sælger noget skrammel. Tromlen er for lille til at indeholde en hel børfuld. Du kan nemt finde en brugt kvalitets maskine til samme pris eller mindre.

Selvbygger med stort S. 
Til mørtel er en tvangsblander bedst da du får blandet mørtelen effektivt. Det er ikke altid tilfældet med en fritfaldsblander fordi der ofte opbygges klumper i tromlen.

En fritfaldsblander er bedst til beton med sten som tilslag. Stenene sørger for at der ikke samles klumper. Til gengæld er beton med tilslag af sten døden for en tvangsblander. Risikoen for at stenene kommer i klemme er meget stor.

En mulighed er at leje en blander hvis man ikke regner med at støbe/pudse foreløbig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og det er meget vigtig at den bliver rengjort ordentlig hver dag efter sidste blanding. De problemer der nævnes med fritfalds blander ( tromle ) forstærkes meget hvis der sidder indtørrede rester rundt maskinen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak skal I have, jeg finder mig en tvangsblander i stedet 👍
Hvorfor tørmørtel ? 
I gamle dage brugte mureren en fritfaldsblander til beton og mørtel. Hvad er det, der har forandret sig med hensyn til at blande vand, sten, sand og cement samt blande mørtel med vand, så det kan bruges som pudsemørtel? Ja, jeg er helt klar over at tvangsblanderen er indført og at den også kan bruges til begge dele. Det ved jeg, fordi jeg har set mureren bruge den til begge dele.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis