1 eller 2 lags tagpap

Jeg har et gammel tagpap tag fra 70'erne som skal ordnes. Det trænger umiddelbart ikke til efterisolering, så planen er blot at rydde taget og lægge nyt pap ovenpå. 
Nogle steder læser jeg den klassiske version med to lag, men er også støt på nogen der med 1 lag er fint. Hvad er Jeres forslag? 
Jeg har også læst at der anbefales at lægge "Hardrock 20 mm isoleringsplader" for at udjævne evt. lunker?
I samme omgange vil jeg også lave ny inddækning om skorsten og ved sternbrædder, samt skiftet ovenlys vinduet. 
Håber I har nogle gode råd. 

Tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil til hver en tid vælge 2 lag tagpap hvis det er til beboelse.
Hvis det er fra 70'erne, er det muligvis ikke lavet efter gældende forskrifter.
Fald skal være 1:40 i dag, men så kan det nok blive en stor omgang at lave.

Ved du om det er et koldt eller varmt tag? 

Husk at forhøje ovenlys så der er min 150 mm opkant.

Har du overvejet at lægge folie på i stedet for?
Jeg en garage og carport med fladt tag, hvor tagpappet er træt og trænger til fornyelse.
Jeg har haft en tagdækker til at se på det, og han ville helt klart anbefale at lægge folie på. Han har over 30 års erfaring, og han oplyste, at han endnu ikke havde været ude og lave reparation nogen af de steder, hvor de har lagt folie på. Det holder bare længere.
Derudover er der sket det med priserne, at om man lægger folie eller tagpap i dag, så er der stort set ingen prisforskel mere, idet i forbindelse med forsyningsvanskeligheder også på det område, har priserne nærmet sig hinanden.
Kiggede for godt 20 år siden på et hus med fladt tag med tagpap og sten ovenpå, og da sagde han også - fjern alle stenene og læg folie i stedet for. Ingen vedligeholdelse, og så holder det bare. Blev dog ikke prøvet, da vi ikke købte huset af andre årsager.
For ca. 30 år siden fik vi lagt folie på et garagetag (har ikke denne ejendom mere), men ved at der efterfølgende ingen problemer har været med dette tag, som ellers på daværende tidspunkt var meget træt. På daværende tidspunkt mener jeg, at det var ca. 25% dyrere, men det har været pengene værd.
Uden at skulle gøre mig klog på området, har det vist noget at gøre med, at desto mindre fald der er på taget, desto større grund er der til at bruge folie i stedet for tagpap.

Kurt B. Andersen
Hej Kurt,
Tak for input. Jeg har slet ikke undersøgt den mulighed, men vil kigge på det. Kan se at levetiden er nogenlunde den samme, men jeg umiddelbart ikke finde en m2 pris?
Nogen gode producenter?
Jeg kender intet til hvad det hedder eller pris. Det lader jeg eksperten om, mens jeg bare ser på og betaler.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis