Hvad er der galt med min opvaskemaskine.. madrester på låge og glas

Jeg har en 5 å gammel helt standard Bosch opvaskemaskine.

Efter endt vask er tit rester på specielt glas.
Tit sidder der også noget på lågen indvendigt.

vasker typisk på auto programnmet

Mit filter renses hver uge eller oftere.
Spulearme er rene... faktisk har jeg tjekket dem så mange gange nu og aldrig fundet noget skidt i dem.
Jeg bruger pulver og der er altid salt og afspænding i.
Vand hårdhed 10 da vi har blødgøringsanlæg. maskinen er indstillet til 10.

Jeg kører de der rensninger ind imellem med små flasker man køber.

Før hver opvask tjekker jeg at spulearme kan køre rundt og ikke bliver stoppet af servicen.
Jeg renser jævnligtalle skuffer i maskinen fordi der sidder noget skidt på siderne inde bagved.

Synes jeg gør alt hvad der er muligt

Der hvor jeg ikke kommer er efter filteret... d.v.s nede i bundafløb. 
Kunne det være det der er stoppet eller halvt stoppet, da der jo aldrig ligger noget vand i bunden?

Ind imellem oplever jeg at alt bare er pinligt rent efter vask og maskinen ligner en ny uden den mindste rest nogen steder.
Det er desværre oftest det modsatte :-)

Skal man måske bare køre 70 grader alt tid som nogen siger?

Her er lidt råd som jeg synes jeg selv efterlever.


https://holdrent.dk/opvaskemaskine-vasker-ikke-ordentligt


Katmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det noget der altid har været der, eller er det noget der er opstået over tid?
Har haft opvaskemaskine i mange år, men har kun oplevet det du siger, når en spulearm har været blokeret af service eller andet.
det er noget der kom efter 3 års tid.

jeg tjekker altid at spulearme kan køre frit.
Men jeg kan selvfølgelig ikke vide om de drejer rundt når maskinen kører, eller de bare står stille.
måske skulle jeg sætte katten deridn så den kan fortælle mig det bagefter :-)

Formoder det er vandtryk der får dem til at dreje?

Katmus
Ja det er vandtrykket, der får dem til at dreje. Er der forskel på om det er foroven eller forneden servicet er mest beskidt?
Kommer vandet til øverste spulearm ind for oven eller fra bagsiden af maskinen.
Du skriver om man altid skal køre med 70grader, hvis du gør det, bliver maskinen ren så?
Vi bruger faktisk kun et program, det er programmet med 65grader.
Har du kikket om dyserne i spulearmene er rene, jeg havde en opvasker engang hvor dyserne var stoppet af madrester.
Kik også om spulearmen nede i bunden er trykket helt på plads.


Vi prøver igen, i morgen --
Du kan nemt konstatere om spulearme drejer. Når du har sat den i gang og har taget vand ind så skal spulearme dreje. Det høres tydelig. Så åbner du døren og sætter spulearme i en bestemt position. Måske lige ud i mod dig. Luk døren og lyt efetr når spuling kommer i gang - åbne døren og se om de har flyttet sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har også en Bosh maskine, og den kører jeg altid på eco-50° programmet.
Det jeg har oplevet med der er madrester på tingene, er når der har været pakket forkert i maskinen, så det ikke er muligt for vandstrålerne at komme til alle overfladerne, f.eks. hvis 2 dybe tallerkner af forskellig krumning får lukket for tæt op ad hinanden.

Kører du med for høj temperatur, går der glaspest i dine glas, såpas på med dén løsning.

Har du forsøgt at skifte vaskemiddel? Personligt har jeg oplevet forskel på produkterne, især de billige fra netto/fleggaard har det været nødvendigt med flittig pre-skylning, mens f.eks. den flydende gele har været mere effektiv.
PT køre jeg med "billige power ball", og de klarer også opgaven fint.

Selvom du har blødgørings anlæg, så skal du bruge både salt og afspændingsmiddel. Sidstnævnte kunne det lyde som om du "sparer" for meget på, så forsøg at øge afspænding med 1-3 point.

 

tak... jeg tester

Bruger pulver fra neophos og fylder salt og afspænding på så snart den beder om det.
Hårhed i vand er 8.
Jeg har sat maskinen til 10, så den er lidt højere end vandet er hårdt.

Katmus
Lyder som tidligere sagt at der sidder noget snask inde i spulearmen, eller den er pakket forkert.
Det jo ikke altid det sker vel ?
Har du prøvet at hæve den øverste kurv en tak så der mere plads mellem spulearm og talerkerne ?

Har også blødgøringsanlæg og bruger neophos quantum ultimate samt den laveste indstilling af afspænding.
Bruger IKKE salt da min hårdhed i vandet er 6, faktisk bør du heller ikke bruge salt (hvis du bruge de lidt dyre tabs da der salt i dem) Køre rens på maskinen ca. en gang hver 2 måned med neophos maskinrens.

Heller bruge de lidt dyre produkter og få en ren opvask ;) Desuden så kan du finde produkterne på nettet til en langt billiger penge end i supermarket. 

den har lige kørt over spulearme virker og er ikke stoppede.

Kan faktisk godt være dete r når den er overfyldt, hvad den ikke var denne gang.

Alt er rent og maskinen er også ren.
Så jeg vil prøve en tid at fylde mindre i.

Katmus
Jeg gør meget ud af at sætte flade tallerkener i den ene side / række , dybe i den anden, og evt. dessert tallerkener  den tredje sted. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis