fjernbetjent gruppe afbryder

Jeg leder efter lidt gode råd og ideer.

Jeg har en gruppetavle placeret i et lokale med begrænset adgang der gør det træls at give adgang hertil.

Der er tale om adskillige sikringsgrupper (10A og 13A) der skal kunne afbrydes samtidigt for at tænde/slukke mange forskellige lyskilder, aircon etc.

Målet er at lave en eller anden form for 1 stk. "offentlig" afbryder der kan trække alle disse underkredse - fjernbetjent på en eller anden måde. Der vil være ca 10 meter fra tavlen til denne afbryder og der kan både trækkes et kabel eller anvendes trådløs kommunikation.

I princippet kunne man naturligvis "bare" erstatte alle tavleafbrydere med "smart" afbrydere og bruge Alexa eller lignende - men da vi taler ca 10 stk er dette nok ikke helt billigt og publikum der skal betjene denne løsning skal helst bare vide hvor den enkelte knap er der tænder og slukker for det hele.

Måske kan man lave en kraftig forsikring foran de mange undergrupper men jeg har ikke set en simpel løsning der kan trække en 50-100A afbryder med en simpel afbryder.

Og ja - jeg er HELT klar over at dette kræver elektriker men da løsningen skal etableres i udlandet hvor sprogbarriere er et faktum, ville det være smart at have en ide om hvor man skal kigge efter forslag til sådanne løsninger.

På forhånd mange tak


/Niels

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du leder efter er en hovedafbryder eller knivafbryder.
Hvis den skal kunne afbryde 50-100A er det ikke bare en lille fiks sag, men en halvstor ting der skal monteres i en tavle.

Når du skal bryde så mange ampere kommer fysikkens love i spil, og dem kan man ikke sådan løbe om hjørner med.



Velkommen til i øvrigt   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan få installeret en kontaktor mellem evt. RCD relæ og grupperne med en brydestrøm på mindst samme brydestrøm som RCD relæet. Problemet bliver så at få koblet det selvsamme relæ ind igen medmindre, der er en gruppe med spænding på, selv om kontaktoren er koblet ud.
Du bliver nødt til at give lidt flere oplysninger om, hvad dine ønsker er, for at få en mere detaljeret løsning.

fase
Har du et billede af tavlen ville det give bedre svar. 
Man kan sætte et relæ/kontaktor efter hver gruppe. Det kunne være denne type hvis vi taler om 3 polede grupper. LINK
Hvis du har grupper med 1 sikring kan hver af denne type sidde foran 3 gruppeafbrydere. Du skal have mindst 1 gruppe som ikke slukkes. Denne skal bruges til styrestrøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Husk at el-tavlen skal være let tilgængelig. Sikkerhedsstyrelsen skriver:

Der er ofte kamp om pladsen i teknikrummet, hvorfor VVS-installatørens vandvarmer eller rør kan komme til at sidde foran gruppetavlen. I andre tilfælde er tavlen gemt af vejen på bagvægge i skabe, så der er mulighed for at opbevare støvsugere og rengøringsmidler foran tavlen.
 I særlig grelle tilfælde har det været nødvendigt at foretage udskæringer i skabselementerne, der efterfølgende er bygget rundt om tavlen. Under alle omstændigheder er tavlen ikke tilgængelig. Hvis der ikke kan skabes plads omkring tavlen, skal den flyttes.


https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/tidligere-vejledninger-arkiv/artikler/ildesete-gruppetavle
Annonce
Tusind tak for svarene allerede - Og forståeligt nok at det rejser flere spørgsmål :-)

På billedet her ses de grupper der skal aktiveres markeret med rød ramme.

Disse mange grupper skal tændes og slukkes synkront (komme-gå) for at alle er glade.
De skal betjenes af mange forskellige brugergrupper med meget forskelligt niveau af forståelse for teknik.
Gud nåde og trøste dem der slukker de forkerte for så er der kød der rådner i frysere etc.

Det kræver nok ikke meget fantasi at forestille sig at dette går galt meget tit.

For at komplicere sagen, er der tale om en placering af tavlen der bestemt ikke bør være tilgængelig for alle - det betyder igen at der skal sikres at der er nøgler til stede, at der låses etc. etc.

I bund og grund burde der være én eneste kontakt i "offentligt rum" der trækker alle disse kredse on - off.

Som sagt er tavlen ikke i Danmark så mit mål er at forstå hvad jeg skal bede de lokale elektrikere kigge efter - Første forsøg fejlede med følgende forslag: "Alle kredse skiftes og der etableres Alexis på alle der skal bruge dette" - Ikke helt den løsning jeg kigger efter.

Flytning af tavle er IKKE en option da lokalet er lejet!
Der er dog masser af plads til flere tavler ved siden af.

Gode ideer er meget påskønnet.

På forhånd mange mange tak.
Jeg ser 2 løsnings modeller:
1: Kontaktsæt der sidder foran de 6 sikringsgrupper, men bag en anden sikrings gruppe
2: X-antal kontakt sæt der bliver sat til at tænde/slukke med samme styre spændings signal (parallelt koblede power kredse, serie koblet styre kreds), men monteret på sekundær siden af de sikringer du markerer.

Udfordringen i begge tilfælde er manglende plads i tavlen, så du skal sikkert have lavet en/flere ny(e) tavler.
Det nemmeste er nok at få lavet en ny under tavle, der forsynes fra hoved tavlen, med ét kontakt sæt der kan tændes/slukkkes med f.eks. en dreje knap monteret "i offentligt rum", som forsynings afbryder til de mange grupper du skal have tændt/slukket.

 

Forsyning til de kredse som skal slukkes går igennem et eller flere relæer som styres af samme styrestrøm. 
Er det på flere HFI kredse så SKAL det være på hver sit relæ. Relæer kan placeres i tavle ved siden af. Hvis man anvender den som jeg tidligere har link til så skal der nok bruges 4-5 relæer for at fordele så de kan klare belastning  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis