Betongulv på gammel beton?

Hej alle
Håber I kan hjælpe mig med nogle spørgsmål ;-)
Jeg har bygget et orangeri, ovenpå et gammelt betonfundament. Dette fundament er meget ujævnt, og jeg vil derfor støbe et nyt lag ovenpå. Det vil blive et 5-15 cm tykt lag for at få det jævnt.
Hvordan skal jeg gribe dette an?
 - kan jeg blot smøre en "Klæber/binder"? på det gamle gulv og så ligge beton direkte?
- Skal det først et sand lag på det gamle ... og/eller skal der rionet på ?? (ingen gulvvarme)
Eller måske en helt anden løsning, som jeg ikke har tænkt på :-)
På forhånd tak!!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vasker det gamle beton af, giver det primer, (betonbinder) efter producentens anvisninger på dunken.

Herefter udlægger du rionet, der understøttes hvor gulvet er dybest, således at nettet bliver vandret, det skal helst også lige løftes 2 cm på det sted hvor laget bliver tyndest, da det skal ligge lidt oppe i betonen.

Du kan stripse klodser fast under nettet, for at holde det i korrekt højde. Man kan købe plast tårne til formålet.

Herefter er det blot at ringe efter en betonkanon, husk at vurder adgangsforhold og udregn mængde temmeligt præcist.

Husk at indramme betonen så den ikke kan løbe af, hvis der ikke er vægge/kanter op, på den nuværende konstruktion.

Afhængig af arealets størrelse, skal du have folk til at hjælpe med at fordele og glatte betonen undervejs.

Elektronikteknikeren
Når det drejer sig om et orangeri, behøver du ikke at bruge rionet. Der er ingen belastning på det gulv i forhold til belastningen i et hus.
Du har ikke oplyst arealet, og om du selv vil svinge skovlen (blande selv) eller købe færdig beton. Du skal selvfølgelig benytte beton klæber mellem de to lag.

fase
Jeg ville benytte rionet af hensyn til svindrevner, ikke så meget for styrken.

Elektronikteknikeren
Ja, rionet er normalvis kun for svindrevner.

Men et alternativ var måske blot at støbe rundt ved soklen til det er i vatter, og så udjævne med sand og slutte af med nogle fliser?
Måske lidt pænere end en betonoverflade ovenikøbet. 
I hvert fald også en billigere løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis