Fræse riller til kabler/tomrør i kældervæg

Jeg går og irriteres over manglende stikkontakter i min kælder og især fraværet af jordforbindelse i dem - så jeg tænker at fræse riller ud til enten kabler eller tomrør og lade installatøren fuldføre.

Imidlertid er jeg noget usikker på hvor dybt man kan fræse ind i en kældervæg(støbt i beton, pudset op), som jo grundlæggende er fundamentet og dermed med armering i sig - xx cm inde!

Og netop det er mit spørgsmål: har nogen erfaring med betonkonstruktioner, herunder armerede kældervægge - hvor langt inde ligger armering i sådanne kældervægge?

Jeg har forsøgt med at læse op på branchens normer og standarder, men blev ikke helt sikker af den grund.

Endeligt: tomrør eller kabler direkte i fræserillen?

På forhånd tak! :)

/Mads

P.S: Nej, har ikke kontakt til installatør og kan ikke lade ham svare for sig - det er på idé stadiet!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave en rille ca. 25 mm dyb og lægge 16 mm rør ind i rillen. Du skal også lave huller til dåser til stikkontakterne. disse huller skal være så dybe, at forkant af dåserne er glat med overfladen. Hust at trække både fase, nul og jord i, når du laver installationen. Overvej også om du skal have lampesteder, nu du er igang.

fase
Der er ingen chancer for at nå armering med den dybde som Fabrin anbefaler. Hvis vi taler om gasbeton vægge kan der være armering tættere på overfladen og denne kan blot skæres væk uden problemer.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis