Udestue mekanisk køling?

Hej, jeg bliver nødt til lige at få bekræftet om min ide vil virke🧐
Jeg har en udestue som bliver ulidelig varm om sommeren og lige nu bliver det løst ved at have den stående åben døgnet rundt.

Jeg har hørt at man kan køle den ned ved at sørge for at der kommer noget frisk luft igennem. 
Derfor har jeg tænkt at sætte to ventilatorer op samt en termostatstyret kontakt som tænder dem ved den indstillede temperatur(se tegning)

Jeg er dog i tvivl om disse to kan flyttet luft nok til at det betyder noget. Er der nogen der har erfaring eller viden inden for dette?

Udestuen er med thermotag. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det  kan du godt glemme alt om , udvindige skygge gardiner er nok det eneste der virker , der har været flere tråde her , med det samme varmeproblem , ventilatorer gør ingen forskel og er spild af penge .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Systemet med ventilator(er) virker kun hvis udetemperaturen er lavere end temperaturen i udestuen. Temperaturen i udestuen vil aldrig blive mindre end udetemperaturen.

fase
Det er måske et dårligt ordvalg "køling" 
I går da det var 12grader og fuld sol blev der hurtig 25 - 30 grader i udestuen. Når man så åbner to vinduer lidt på klem bliver der hurtigere køligere og behageligt at være. Derfor syntes jeg at ideen med at lukke varm luft ud i toppen og køligere luft ind i bunden var en god ide. 

For mig handler det mest om at der ikke bliver 50 grader der inde om sommeren. Hvis jeg havde budgettet havde jeg skiftet taget til tagpap og isolering. 
Nu er det ikke kun luften der bliver varm i fuld sommer sol , alt i udestuen akkumulerer varme , bortset fra at skygge , kan jo en luft/luft varmepumpe køle effektiv ned , men det koster ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Når solen skinner kommer der let over 5 kW varme ind i en udestue med glas overalt. Tænk på arealet af 5 kW solceller på et tag. Hvis det skal ordnes med ventilatorer, skal de være så store at de kan få kinderne til at blafre på bedstemor. Det vil let koste 1500 kr om måneden i strøm til en varmepumpe, hvis man går den vej.

Lav solafskærmning som det første. Husk at afskæmningen skal være på ydersiden, det hjælper ikke at skærme efter at varmen er inde.
Annonce
Ca. 1.4 kW pr vandret m2  , det kan du gange med udestuens m2 , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Mine svigerforældre fik renoveret en udestue. Den største ændring var udskiftning af termotag med et mere traditionelt tag med isolering. Det fik en stor betydning for udestuens anvendelighed, når det var meget varmt. Ulempen er at det også skygger i de tilstødende lokaler.  Det havde i deres tilfælde ikke den store betydning pga andre vinduer direkte til det fri.
Jo, dine blæsere vil kunne sænke temperaturen ifht. at være en sauna, men da luft ikke er den store varme-transportør, vil det være begrænset hvor mange grader du kan få temperaturen ned i din udestue, om end du selvf. i situationen som du bruger som eksempel, ved 15°C udenfor og 30°C indefor vil kunne opnå f.eks. 20°C, men det vil kræve en del udskiftning af luften, hvilket vil give dig træk-gener.

I disse energi-krise tider, skulle du overveje om du i stedet ville have mulighed for at bruge varmen i din udestue til at hjælpe med opvarmningen inde i dit hus, f.eks. ved at cirkulere luften fra stuen ud i udestuen.

 

Jeg vil prøve på at give et overslag på hvad der skal bruges af ventilatorer, hvis vi anvender nogle af de tal der har været fremme i tråden. Det vil aldrig være præcist, men det vil give en ide om hvad der skal bruges. Hvis temperaturforskellen er den halve, skal der bruges dobbelt antal ventilatorer, hvis solenergien er den halve, skal der bruges halvt så mange osv.

Jeg bruger følgende tal:
15°C udenfor og 30°C indenfor, altså 15°C i forskel.  
5 kW solvarme.
Luft har en varmefylde på pr kubikmeter på ca 1 kJ/°C
Husk at 1 Joule er det samme som 1 wattsekund.

5 kW er det samme som 18.000 kJ pr time. Det er den varme der skal ud hver time.
Hvis der er 15°C i forskel mellem ude- og indetemperatur, vil 1 kbm luft der bliver flyttet ind og ud igen, fjerne
15 kJ. Der skal altså flyttes 18.000/15 = 1200 kbm hver time.

En typisk ventilator som man kender fra mange badeværelser flytter 100  kbm i timen, hvis der frit flow.
Der skal altså bruges 12 ventilatorer af den type til indblæsning og 12 til udblæsning.
Det er finno, jeg må lade døren stå åben hele sommeren så😅
12 blæsere er måske lige i overkanten 🧐
Planen er at skifte taget til tagpap, men det bliver ikke lige nu. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis