Hvordan gøres dette område klar til græsplæne?

Hej! Jeg har fået revet gammelt hus ned og lagt en del ny jord der hvor huset stod. Lige nu ligger det meget ujævnt, altså slet ikke plant. Og det er heller ikke trykket hårdt, men ligger meget løst. Mit spørgsmål er: Hvad er tilgangen herfra, hvis det skal blive til en græsplæne? Jeg tænker, at det skal gøres plant og hårdt - men hvordan mere præcis? Tak!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ring til en anlægsgartner med stennedlægger.
Riv det igennem flere gange så du får fjernet alle sten, rødder og andre "urenheder".
Plan ud med riven, og skal det være ekstra fint så kan du trække en palle over jorden, eventuelt med lidt vægt på (har du små børn vil de sikkert synes om en tur på pallen, mens far knokler som hest foran).
Hvis jorden er tør, så vand den eller vent på regn. Så tromles området et par gange i alle retninger, og vandes igen og tromles igen.
Når jorden føles fast (at du ikke afsætter dybe fodspor), river du overfladen og kaster græsfrø (det er en god ide at blande frøene med sand, så kan du let se hvor du har sået).  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 21-03-2022 11:23:51

Riv det igennem flere gange så du får fjernet alle sten, rødder og andre "urenheder".
Plan ud med riven, og skal det være ekstra fint så kan du trække en palle over jorden, eventuelt med lidt vægt på (har du små børn vil de sikkert synes om en tur på pallen, mens far knokler som hest foran).
Hvis jorden er tør, så vand den eller vent på regn. Så tromles området et par gange i alle retninger, og vandes igen og tromles igen.
Når jorden føles fast (at du ikke afsætter dybe fodspor), river du overfladen og kaster græsfrø (det er en god ide at blande frøene med sand, så kan du let se hvor du har sået).  

Super, mange tak for det udførlige svar :)

larsen56 skrev den 21-03-2022 00:43:37

Ring til en anlægsgartner med stennedlægger.

Nu havde jeg jo tænkt at jeg skulle "lave-det-selv"... Men har lige googles "stennedlægger" og set på videoer. Fed maskine :)

Der skal rives og tromles så meget før det bliver godt at du vil bande dig selv langt væk for ikke at ofre de 3.000 kr på at få en til at fræse med en stennedlægger eller rotorharve.

Hvis du selv vil så kan en stennedlægningsfræser lejes for godt 1000kr

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 21-03-2022 21:03:29

Der skal rives og tromles så meget før det bliver godt at du vil bande dig selv langt væk for ikke at ofre de 3.000 kr på at få en til at fræse med en stennedlægger eller rotorharve.

Hvis du selv vil så kan en stennedlægningsfræser lejes for godt 1000kr

Ja jeg kan godt fornemme at det er et stort arbejde...

Det er jo ikke gjort med fræser som lægger stenene ned under muldlaget. Det skal stadig efterfølgende rettes af og tromles. 
Med det forholdsvis lille stykker er det bare at komme i gang med riven. 
Med begge metoder kan man undvære tromlen, men så skal være klar over at der kan komme små hulninger hvor der skal efterfyldes med jord bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
... og så har sten det med at komme op til overfladen efter få år.
Vil man have en stærk græsplane f.eks. til bilkørsel er det godt at have sten i overfladen. Så de skader meget sjældent i en græsplæne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis