Opbygning af væg

Måske et trivielt spørgsmål men kan ikke finde svar på Google.

Jeg vil opbygge en væg i vores skur og beklæde med fibercement facadeplader. Jeg tænker at bygge et skelet i 45x95 reglar med vindpap, isolering, dampspærre og indvendig beklædning. Mit problem er hvordan jeg gør det rigtigt med afstandslisterne under facadepladerne. Hos Cembrit siger de, at der skal en 95 mm bred afstandliste under samlingerne, hvor 2 plader støder op mod hinanden. Med en standard 45 mm liste kommer skruerne for tæt på kanten af pladerne.

Så mit spørgsmål er hvordan får jeg lavet det ordentligt. At sætte en 95mm afstandliste på enden af en 45mm reglar og så facadeplade udenpå lyder ikke rigtigt....eller er det?

Desuden er det ikke åbenlyst for mig, hvad jeg skal bruge som afstandsliste hvis den skal være 95mm bred. Nogen forslag?

Mvh Carsten



 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En 45x95 regel er ret kraftig, så den kan sagtens holde til dine plader. Du skruer bare gennem midten og ind i det bagvedliggende træskellet. Du bør bruge trykimprægneret træ, da der potentielt kan komme fugt der hvor dine afstandslister er.

Hvis det er et uopvarmet skur skal du ikke bruge dampspærre.
95 mm lister er det man kalder forskallings brædder. De kan sættes uden på dit skelet og gerne lodret. Så har du vindpap på skelet - 22 x 95 mm forskalling - og så fibercement pladerne vandret. Hvis pladerne skal sidde lodret så må forskalling være vandret. Då må i så fald have en anden løsning på den luft gennemgang der bør være lodret i systemet
Husk muse stop øverst og nederst, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar.

Måske overtænker jeg blot og der slet ikke er et problem....men er det stabilt nok at sætte et 95 mm forskalling på den smalle side (45 mm) af en reglar (så det ligner et T)? Og derefter i praksis ende med at skrue pladerne fast i de 25 mm overhæng.



 

Ja det er stabilt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis