flydende fugtspærre

hej.
skal lægge noget dinesen plankegulv med en bredde på 30 cm på et nystøbt gulv. støbt i november 2021. dinesen anbefaler man  bruger en flydende fugtspærre inden man limer gulvet. men den stauf de anbefaler kan man kun købe i tyskland og er meget dyr. er der nogen der har erfaring indenfor om man kan bruge et alternativ som flydende fugtspærre som jeg kan købe herhjemme? samt lim, om man skal bruge stauf lim som de anbefaler eller om der findes et alternativ der er ligeså godt som kan købes i DK? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et 30cm bredt plankegulv direkte på et ny støbt betongulv er mord på gulvet. Stauflim er til diffusionsåbne overflader og kan under ingen omstændigheder forhindre gulvplankerne kaster sig voldsomt mens betonen tørrer og hærder. 
Hvor lang tid mener du man skal vente med at lægge gulvet. Det blev støbt i november? Eller kan man gøre noget andet for at få det lagt snart?
Grænsen for plankegulve går ca. ved 8". Ved bredere dimensioner skal man tænke sig grundigt om. Jeg har set masser af cowboyløsninger, men ingen holder mere end et par år.

Er der støbt i november bør du vente mindst et år, men det er ingen garanti. Opstigende fugt gennem betonen skal du have helt styr på, ellers risikerer du enten kraftige ridser i gulvet eller samlingerne bliver meget brede. 

Mit gæt er at dit Dinesen gulv er oregonpine, og så er mine betænkeligheder særdeles relevant fordi kondens med den træsort spiller en væsentlig rolle. 

En luftspalte mellem beton og gulv kan reducerer kondens væsentlig, men kræver en stabil udluftning. 

Det åbner en ny række spørgsmål til opvarmningsformen. Er der gulvvarme eller radiatorer?

hej. det er radiatorer. det er douglas dinesen
Er 30cm ikke for bredt til at lime? Er det massivt hele vejen igennem, eller er det med en underside af finér eller andet stabilt underlag?

Elektronikteknikeren
Annonce
hej. det er massivt hele vejen. dinesen skriver man godt kan fuldlime..
Så skal du være 100% sikker på at følge deres vejledning og anbefalinger til produkter, da de ellers kan fraskrive sig ansvaret.

Elektronikteknikeren
Dinesen gulve er massive og kan fuldlimes, men du bør være opmærksom på samlingerne. De bliver meget brede når plankerne tørrer, og der er tørring af betonen i godt 4 måneder ikke tilstrækkelig.

Med radiatorer får du ingen eller kun få problemer med svindrevner.

Men er det ok at lægge efter 4-5 mdr el bør ljeg vente mere? Det er radiator og ikke gulvvarme
Vent - Gerne til sensommeren - Dinesen gulve koster det blå ned fra himmelen, så det vil være ærgerligt at lave synlige fejl. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis