Murstensgulv på EPS

Hej gæve folk

Jeg skal have lavet gulv i mit orangeri, men er lidt i tvivl om opbygning.
Der kommer 150mm EPS S60 på afrettet underlag.og øverst skal der være murstensgulv i sildeben (på den flade side), med sand i mellem.
Men så er der delte meningen om hvad der skal i mellem. og det vil der sikkert også være her...
-En siger det kun bliver stabilt med betonlag og så lime sten på Ja det bliver stabilt, men det virker lidt voldsomt og der trods alt kun et orangeri.
- Anden ide jeg hører: først ukrudtsdug og så 10cm stampet grus.
- Arktikel i gørdetselv: 15cm stabilgrus efterfuldt af 10cm grus. 

Personligt synes jeg at første forslag er for voldsomt. Er andet nok eller skal man ud i det sidste forslag? Det er 35m2, så der er en del gravearbejde... 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S60 har ikke trykstyrke nok, det falder sammen over tid. Du skal derfor have et trykfordelende lag, som f.eks. beton.

Elektronikteknikeren
Vil gerne kunne holde omkring 8 grader i vinterperioden. Der er nyt termoglas og tag i resten. Kan ikke lige lure om det er overkill og om man bare skal gøre det på stabil og grus
Jeg tror at jordvarmen i dette tilfælde vil være med til at holde lokalet frostfrit. Det vil dog hjælpe med randisolering ved sokkel.

Søren O
Der er 100mm på ydersiden af sokkel.
Der bliver termoglas tag og termoruder over det hele. Varmereducerende for at undgå det bliver sauna om sommeren. 
Der vil ikke være permanent varmekilde, men vil gerne kunne varme det op til ophold om vinteren så man lige kan sidde og få kaffen, så tænker der bør være noget isolering  i gulvet. 

Du skal om sommeren have mulighed for at åbne et eller flere vinduer og evt lave skygge, ellers bliver det en sauna.
Hvis det kun skal varmes op en gang imellem kan en lille varmeblæser sagtens klare det, men hvis du har et håb om at holde det frostfrit mhp overvintring af planter er du nødt til at have en permanent varmekilde, med termoruder hele vejen rundt kan det godt blive en bekostelig affære.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Til et orangeri giver det ingen mening at isolerer mod terræn, med mindre du påtænker et tropehus og tilførsel af varme.

1: Vær bevidste om at et orangeri er væsentligt anderledes end en vinterstue. Et orangeri er beregnet til overvintring af subtropiske vækster under vores himmelstrøg.

2: Du bør udnytte den opstigende jordvarme som holder orangeriet frostfrit og samtidig holder en høj luftfugtighed til væksterne. Det vil du opnå med den glasdækning du beskriver uden yderligere dikkedarer. 

Du bør lægge belægningen i sand eller på beton uden hverken isolering eller fugtspærre, bare du sikre dig belægningen kan klare belastningen, og det kan hårdtbrændt tegl.

3: Komforten ved periodevis udnyttelse om vinteren opnås bedst ved en varmekilde med strålevarme. I dag er det mest anvendte gas- eller petroleumsovne, men begge afgiver meget fugt. En bedre løsning er en ovn af Rumford typen med fastbrændsel. 

Med en Rumford ovn rettes varmen om personerne, og ikke væksterne som ikke behøver den varme i hvileperioden. En Rumford ovn er noget nær det perfekte hvis man med kort varsel vil nyde en kop kaffe i orangeriet.

4: Et orangeri bliver traditionelt tømt for vækster om sommeren. Alle vinduer åbnes og orangeriet får en anden anvendelse i sommerperioden. Dette må ikke negligeres hvis man ønsker en sund plantevækst fremadrettet.

Desværre oplever jeg ofte at duft og luftfugtighed, som i parentes bemærket er nært forbundne, nedprioriteres eller helt negligeres ved nye orangerier. Det er trist, for netop disse sanseindtryk er væsentlig ved et orangeri hvis oprindelige formål var forsyning af citrusfrugter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis