Front, krank eller baghjul

Jeg har planer om at indbygge eldrev på min cykel. Jeg har ingen erfaringer, men skal jo starte et sted. Det kan sikkert fremtrylle en grænsende til religiøs diskution, men: Hvor er det bedst at montere motor og hvad er prisforskellen?

Jeg kan alt - når det lykkes.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Krank eller baghjul er det optimale for at sikre en sikker kørsel, dem med frontmotor kan skabe farlige situationer, så man mister styringen.
Det skal så siges jeg selv har en med frontmotor, men med min ""bedstefar kørsel har jeg aldrig oplevet problemer.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-03-2022 09:12:21

Krank eller baghjul er det optimale for at sikre en sikker kørsel, dem med frontmotor kan skabe farlige situationer, så man mister styringen.
Det skal så siges jeg selv har en med frontmotor, men med min ""bedstefar kørsel har jeg aldrig oplevet problemer.

 :-) :-) Jeg er selv i  "bedstefar-mode" (snart 70). Og præcist derfor er det vigtigt, at motoren ikke flytter balancen i cyklen. Frontmonteret er besnærende, da det tilsyneladende er billigere og nemmere at montere, men det har så nok en anden ubehagelig pris, som du skriver.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg har en med motor i krank, den virker perfekt.
Det er ikke noget der hverken trækker eller skubber, heller ikke når man starter efter man er begyndt at cykle og man mærker tydelig at pedalerne bliver meget lettere at træde rundt.

Mvh - JHB
jhb skrev den 21-03-2022 09:08:00

Jeg har en med motor i krank, den virker perfekt.

Mvh - JHB

 Noget du selv har samlet?


Jeg kan alt - når det lykkes.
Det er lidt op ad bakke at lave det selv på en almindelig cykel. De elektriske er ofte med lidt stærkere bygget stel. Ligeledes er der sikkerheds foranstaltning som at motoren ikke trækker uden at pedaler bevæges, at den ikke trækker når bremser bliver aktiveret o.s.v.
Til slut skal der også være plads til en motor og batteri

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvi du vil bygge med motor der ikke er beregnet til cykel - så er der vel rulletræk på dæk ala Velo eller nogen af de tilbygningssæt man kunne få for mange år siden - blev kaldt en røvskubber.( træk på baghjul.). Eller et baghjul med to kædehjul - 
Normalt regnes træk på flest hjul bedst og forhjulstræk bedre end baghjulstræk - ihverfald med mere end 2 hjul.   

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis