Rensebrønd/sandfang fyldt med sten

Vores ejendom er separatkloakeret mens der i vejen pt kun er fælleskloakeret,

På vores grund er der en rensebrønd med indløb ca 30 cm under låget fra et nedløbsrør. Da jeg i dag ville rense brønden, fandt jeg den fyldt med sten (barnenævestore) til lige under indløbet. Jeg rensede kun det øverste (blade og lidt jord) op, og fandt derfor ikke udløbet, som forhåbentligt må findes længere nede.

Er stenene fyldt i for at forhindre rotter i at trænge fra fælleskloaken op i vores regnvandsafløb?

Jeg kan alt - når det lykkes.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der bør ikke være sten i regnvands brønd / sandfang. 
For en del år siden registrerede vores gravhund rotter i regnvands brønden. Den var meget tydelig aggressiv hen imod den i visse perioder. 
Vi mærkede ikke til dem, og efter nogle dage mistede hunden helt interessen for de.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-03-2022 00:03:42

Der bør ikke være sten i regnvands brønd / sandfang. 
For en del år siden registrerede vores gravhund rotter i regnvands brønden. Den var meget tydelig aggressiv hen imod den i visse perioder. 
Vi mærkede ikke til dem, og efter nogle dage mistede hunden helt interessen for de.  

 Jeg ved, at regnvandsledning og nedløb er potentielle adgangsveje for rotter til huse. Derfor anbefaler rottefangere man får installeret rottespærre i en eller anden form i forbindelse med tegnedløb.

Den tidligere ejer var vist af den lidt opfindsomme slags, og jeg kunne godt mistænke ham for, at have fyldt brønden med sten for at forhindre rotter fra det offentlige kloaksystem i at komme den vej ind, i stedet for at investere i en rigtig rottespærre. Måske også et forsøg på hindring af lugtgener.

Der er lidt tegn i sol og måne, at vi lige om lidt får separatkloakeret i vejen, Så stenene får under alle omstændigheder lov at ligge indtil da. Der er indtil videre ikke udfordringer med, at brønden kan komme af med det regnvand den skal aflede.

Jeg kan alt - når det lykkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis