Beskære stor gren af æbletræ

Hej. 

Jeg har et ældre æbletræ på 2 meter som har 2 store stammer. Jeg kunne godt tænke mig at skære den ene af. Kan jeg det, eller vil der dræbe træet? Det er ca. 40 % af træet som bliver skæret fra. 

Mvh Nis 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nok nemmere med et billede. Man kan smøre såret med noget fra planteskolen der forhindrer råd og svamp, indtil træet selv lukker omkring snittet.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Bent Andersen skrev den 19-03-2022 22:48:42

Det kan du godt. Men det skal gøres nu før det vågner op. Og såret skal plejes hen over i år og næste år.

 Hvordan plejer man et æbletræ som har fået skæret en stor gren af? 

Hvis du absolut vil bruge den hårde metode, risikere du at træet går til over tid pga. svamp og råd. Men hvis den ene gren skal væk kan det gøres mere nænsomt på følgende måde. Man fjerner en strimmel bark på ca. 5 cm helt ind til det grønne vækstlag rundt om grenen lige der hvor man har tænkt sig at skære grenen af (det kaldes og ringe et træ) det vil give resten af træet tid til at komme sig og frastøde grenen mere naturligt. Og ja det tager et års tid inden du så kan save den døde gren af, til gengæld overlever træet.    
Jeg vil skære den af 2 gange - først lidt langt ude for at få vægt af og mindske risikoen for flækning - det danner en stub som ikke er sund for træet  -derfor korter du den umiddelbart af. Jeg ved ikke om det er efter bogen - men har gode erfaringer med at give fladen træbeskyttelse.

 

Annonce
Frank Chr. skrev den 20-03-2022 00:44:35

Hvis du absolut vil bruge den hårde metode, risikere du at træet går til over tid pga. svamp og råd. Men hvis den ene gren skal væk kan det gøres mere nænsomt på følgende måde. Man fjerner en strimmel bark på ca. 5 cm helt ind til det grønne vækstlag rundt om grenen lige der hvor man har tænkt sig at skære grenen af (det kaldes og ringe et træ) det vil give resten af træet tid til at komme sig og frastøde grenen mere naturligt. Og ja det tager et års tid inden du så kan save den døde gren af, til gengæld overlever træet.    

 Nu skar jeg grenen af inden jeg havde set dit svar, det havde ellers været smart. Når nu jeg har skæret den af, hvordan plejer jeg så såret? 

Det gør du med podevoks sårbalsam trævoks (fås i en hver vel ass. planteskole). Ps. Glem alt om at male såret med div. malinger som nogen anbefaler. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også