Flytning af energiforbrug

Hej
Med de nye elpriser har jeg kigget på variationen I løbet af døgnet. Lige nu varierer prisen fra 25 øre til 2 kroner.
Årsforbruget er 12000 kwh om året (opvarmning sker med 2 luft til luft varmepumper og solceller/elpatron til brugsvand)
Min tanke er om man kan opnå en større besparelse i forbrugsprisen ved at flytte en stor del af forbruget til de billige timer.
Til at starte med har jeg feks. 2 powerbanks som jeg oplader mellem 13 og 15 hvor prisen er 25 øre og opladning af mobiler sker via disse resten af døgnet. Dette burde gøre at de enheder kun bruger de "billige watt)
Nu tænker jeg jo så videre på de større ting som kører hele døgnet.
Kan man feks. få en større powerbank/strømforsyning som oplades hver dag mellem 13 og 15 og så leverer den strøm til varmepumpen (eller feks. en fryser) hele døgnet?
Er der nogen af jer der har erfaring med det og kan komme med forslag?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det sidste vil nok være urealistisk. Der er mange der har eksperimenteret med batteri til almindelig firbrug, men det er koster meget mere i indkøb og vedligeholdelse end det der spares.  
 Dit tiltag er ok men det er peanuts i forhold til dit samlede forbrug. 
Det der batter noget er fryser, vaske og opvaskemaskine, samt varmepumpe. 
Problemet er at få noget automatisk til at registrere/forudsige de billige timer. Det kan ofte være om natten. 
Dine solceller kan du nogenlunde forudsige, og du får næsten ingenting for den strøm du ikke selv bruger. Så udsæt vaskemaskinen til kl. 1100 og opvaskemaskine til klokken 1300 Så er de i gang med det store forbrug ( opvarmning ) når du har gratis solcelle strøm. 
Det samme med varmepumpe, men den kan ikke undværes i ret mange af døgnets timer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg har siddet og kigget på det samme .. 
og jeg tror den store afgørende faktor er .. hvor lang tid der går før elpriser er normaliseret - og der ikke længere er 2 kr forskel på billig og dyr .. 
vi har samme setup som dig + elbil der suger 35-45 kwh pr. arbejdsdag .. hvilket skubber os til omkring 25000 kwh om året.. 

der ville jeg nok kunne lade bilen i nogenlunde billige timer .. direkte .. så holder den uden for regnestykket.. 
næste trick jeg tror jeg er kommet frem til er at være sikker på at batteriet kan nå at lade helt op i billigtid .. og at du tømmer det i dyr tid, så du ikke ender med at have mere end nødvendig reststrøm i batteriet når det begynder at lade igen .. 
lige bortset fra at batterier jo ikke må lades helt op og tømmes helt.. hvis de skal holde længe.. så må man jo regne minimums grænsen som sit 0 og max anbefalet grænsen som sine 100% 

Min tanke er at et anlæg skulle være omkring de 25kwh .. men det koster stadig en 50-60.000 at få lavet sådanne et .. 
og hvis du så kan spare 2 kr. pr kwh .. så skal du have 25-30.000 kwh igennem .. så er det 3 år om at tjene sig hjem . 
forudsat du hver dag sparer 20 kwh (og siger 2500 kwh er 10% nedre grænse for afladning og 22500 90% er øvre grænse - så har du 20 kwh effektivt pr. dag..)

så skal du have 1000-1200 dage .. hvor du sparer 2 kr pr. kwh ... for alle kwh ... hver gang du sparer mindre, er du en dag mere om at tjene anlægget hjem.. 
og så begynder du pludselig at ramme, hvor mange gange kan et batteri aflades og oplades før det begynder at dø .. og skal skiftes.. og så bliver du ved med at poste penge i at skifte batterier for at det virker... og dermed længere tid om at tjene sig hjem .. 

men hvis man kan få batterierne billigt nok .. og jo mere man kan spare pr. kwh .. jo bedre kan det jo så tjene sig hjem .. 
men hvad sker der om et år .. eller 2 .. inden du er færdig med at tjene det hjem .. ? hvis prisen falder igen til bare at svinge mellem 10 øre og 1 kr.. så kan du max spare 90 øre pr. kwh .. så mere end fordobles den resterende tilbagebetalingstid.. 

Anyway - det var bare mine tanker og udregninger ... hvis nogen kan finde fejl er det bestemt meget velkomment..
det samme gælder forbedringer :)


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis