efter isolering af loft

Jeg har et tag med undertag, ved isolering er der ikke vindstop, men der er monteret ventiler i undertag et er det nok? og små (75mmm) udluftning rør/ gitter i toppen af muren 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Ja og nej.   
Vindstop er en plade, plastpap , eller fast isolering der monteres nederst ved tagfod, og som forhindrer vinden i at komme vandret ind i isolering. Det modvirker så træk oppe fra loft kanten og forbedrer isolerings graden yderst ved muren. 
Det du sikkert taler om er tagfods ventilation, som er "nabo til " men alligevel noget helt andet. 
Der skal være en eller flere sprække(r) i udhæng OG i rygning så luften kan cirkulere oppe i tagrum. Du har tilsyneladende ok udluftning i toppen med de ventiler, men der skal også være tilsvarende cm2 luft sprække nederst.
Sammenlagt sprække på 1,5 cm på langs af huset og 50 mm afstand fra tagfods isolering (vindstopplade) og op til undertag. 
Den del vises ikke på dine billeder, men til gengæld vises spær som IKKE bærer præg af fugt påvirkning. Har der været er der ofte hvide skjolder på dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hej Erik
Tak for svar
der er lavet luft i udhænget, men var i tvivl om jeg skulle ha lavet vindstop på loftet ved tagrygning (indenfor) ud mod taget, jeg tror ejeren før os har lagt isoleringen helt ud til udhænget uden de 5 cm luft som der bør være, eller tager jeg fejl med 5 cm luft på loftet fra isolering til taget :)
Det er et diffusionsåbent undertag.  Man laver ikke vindstop i rygning. Tommelfingerregel ved ventilationsforhold af tagrum er at der skal være 1/500 af tagfladens areal til ventilation, typisk 1-2 ventiler pr side pr spærfag. Sådan er det mange steder pga overetage med skråvæg, men der er så også et noget mindre tagrum. 
Hvis der i dit tilfælde ikke er overetage og der er lukket ved tagfod så er en enkelt ventil pr fag lidt i underkanten, og du bør enten få åbnet i siderne (og etablere vindstop) som foreslået af Erik eller installere yderligere ventiler, alternativt åbne et stykke i gavlene.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Prøv at vise os et billede ned imod tagfod. 
Vindstop = undgå blæst ind i isolering over ydermur. 
Udluftning = etablere " blæst" hen over isolering

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis