”opgradering” af gammel el tavle eller udskiftning

Min svoger bor på en ældre landejendom hvor de stadig har de oprindelige eltavler i metal (se billede). For lidt tid siden var konen alene hjemme og der gik en glas sikring, hun bøvlede noget med at finde en der passede og få den skiftet.

Kan de blot udskifte glas sikringer med automatsikring i samme størrelse eller kræver det ny tavle?

Deres nye elmåler er placeret i den oprindelige metal kasse.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JOGF har porcelæns sikringer
Jeg ser absolut ingen fordel i at skifte de grupper, medmindre han har nogle penge der brænder gevaldigt i lommen - eller at det sker jævnligt, at sikringer går, men så er det nok mere forbruget på den enkelte gruppe, der skal kigges på.

Mon ikke blot de skulle lave et par sikrings udskiftnings øvelser, så de bliver fortrolige med det 

 

Ja og sørg for der ligger reservesikringer i nærheden..
Hvis  sikringerne springer fordi der er et for stort forbrug, vil det ikke være en god ide med automatsikringer, de gamle sikringer der sidder der nu tåler en højere belastning.



Vi prøver igen, i morgen --
Det ser fint ud, godt opmærket o.s.v. ingen grund til at skifte. Det kunne være at der sidder HFI relæ som burde skiftes til HPFI relæ eller som det nu hedder RCD relæ. 
Det er D01 sikringer der sidder og de er bedre end automat sikringer. Jeg kan se på det første billede at der ligger nogle DZ sikringer til reserve oven over.
 De er nok til noget andet i de plast kasser der er udvidet men henover.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er temmeligt .let at opgradere til automatsikring , især hvis man kender en elektriker , og de er 
ikke vanvitige dyre i indkøb , det kan gøres på under en time , det er mere bøvlet med HFI afbryderen som burde skiftes til  en HPFI ,  da den ikke så let kan gøres spændingsløst uden at bryde plumben .



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis