Montere lameller uden synlige beslag?

Hej,
Jeg skal lave en pergola med lameller monteret ligesom på billederne. Jeg vil meget gerne undgå synlige beslag og skruer. Hvordan får jeg fastgjort lamellerne uden det bliver for kompliceret? :) Jeg kan vist roligt kaldes amatør i byg-selv-verdenen.. 

Stolperne bliver 100x100 trykket træ (høvlet). Jeg har ikke helt fundet dimensionen på lamellerne.

/Louise 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo noget an på hvad du har til rådighed af værktøj. Du ser jo alle stole m.m. som er samlet uden synlige skruer. Men så skal det tappes sammen. 
Du kan ret let undgå f.eks. bygning beslag, og jeg synes ikke at et par skrue huller i hvert hjørne vil skæmme det.
Lameller kan limes ind. Det kan du gøre ved at bore huller hvor de skal sidde. Så laves enderne runde på lameller. Det kan man gøre på bord rundsav. Du sætter sætter et bræt fast på pladen med et ca. 4 mm hul  ca. 10 mm fra klingen. Så har du Jig til at få det ensartet. I enden af lamel laver du et kryds fra hjørne til hjørne for at påvise midten. Her bores et 3 mm hul. Så slår du et langt søm i hullet og napper hovedet af sømmet. ( kan genbruges) 
Nu sætte du lamel hen imod saven med søm i hullet i bræt drejer langsomt rundt og du vil få et rundt ende på lamel.på ca. 20 mm  i diameter. 
Når det er sat rigtig op får du ensartede lameller som så kan limes på ende stolper.  
Det er ambitiøs projekt som giver god træning til en amatør i byg-selv-verdenen.   Men den som ikke kommer til grænsen ved ikke hvor den er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg tænker at du mht lamellerne skal øve dig i tapsamlinger: https://goerdetselv.dk/haandvaerker-teknikker/saadan-laver-du-en-tapsamling

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det var netop en form for tapsamling jeg beskriver. For at gøre det lidt nemmere vælger jeg rund tap. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis