Afretter eller tykkelseshøvl måske kombi?

Hej

Jeg har ikke rigtigt nogen viden om maskiner som disse. Men jeg har længe gået med tanken om at anskaffe mig én.

Jeg synes jeg smider for meget brugt træ væk og køber nyt, når jeg laver noget. Jeg har tænkt på at anskaffe mig en høvl så jeg kan friske op og genbruge noget af det træ jeg tager ned indendørs/udendørs.

Jeg tænkte først, at jeg da bare køber mig en Dewalt DW733 som får gode anmeldelser.

Men er det nu også det rigtige? Jeg ved ikke sådan 100% hvad jeg skal bruge den til pt, andet end at jeg lige har kørt et læs gamle ru forskallingsbrædder på lossepladsen som jeg måske godt kunne have kørt igennem den og brugt til noget andet.

Mit næste projekt er f.eks fingertap samlede skuffer lavet af nogle terassebrædder...her har jeg købt nye. Måske kunne jeg brugt nogle gamle med det rette værktøj.

Hvad tænker i hvis man skal købe noget til allround brug? En tykkelselshøvl? En afretter? eller måske en kombi?
Budgettet er nok ca 5000,-og det får jeg ikke en Dewalt kombi maskine til :-(

Det er ingen hemmelighed at de 317mm bredde på en Dewalt høvl lokker mig i den retning
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med en afretter og/eller en tykkelseshøvl er der rigtigt mange ting du kan lave og du får rigtigt gode mulighedder for at tildanne træ du allerede har til de projekter du står med. 5000 kr er lige i underkanten hvis du skal købe nyt, men det kan nok godt lade sig gøre, men jeg ville overveje at købe noget brugt og få noget erfaring med havad du har brug for og så om nogle år købe noget lidt bedre. Har selv haft en brugt Elektra Beckum HC 260 i 5 år og har nu bestilt en Hammer A3-31. Endelig skal du tænke på at i en snæver vending kan en tykkelseshøvl bruges som afretter, søg evt. på "jointing on a thicknesser" på YouTube.
Afretter høvlen er til at "rette op" på skævt træ, f.eks. en 4x4 der har vredet sig, så den bliver "i vinkel" igen, på bekostning af materiale fjernelse, så den måske ender nede i at vær en 2x2 eller 3x3.

Tykkelses høvlen er fin til at lave "finish forbedring", f.eks. lave den ru overflade glat/høvlet, som på dine forskallings brædder du lige har kasseret.
JEg har selv en 733 jeg købte brugt, men vær OBS på den har et par svagheder:
1) dens klinger er 2 lange klinger, så kommer der et skår i en klinge, er det hele klingen du skal skifte, og et nyt sæt koster omkring 800kr. Med noget finesse kan du selv slibe dem, men hvis de har fået skår, skal der slibes MEGET.
2) fremførings rullerne har en tendens til at blive tørre/miste grebet og kræver en del vedligehold
3) du kan ikke købe Shellix hoved til 733 (rulle med mange små platter/klinger frem for 2 store klinger)
4) begge land skal være helt korrekt linet op for at få bedste resultat
5) Spån udkastet har en tendens til at blokkere med spåner ret nemt, også med spån-sug på.

Har du tekniske evner i orden og "kan skrue lidt selv", så er en 733 en af de bedre modeller, og de findes jævnligt til salg brugt.
Sørg for at have høreværn og sikkerhedsbriller også, før du anskaffer dig en tykkelses høvl, den larmer og sviner ad H. til.

 

I "Køb/Salg" sektionen er der en der har INCA maskiner til salg. Bedre fås det ikke. Men om de allerede er solgt ved jeg ikke.

Bent Andersen skrev den 19-03-2022 13:53:25

I "Køb/Salg" sektionen er der en der har INCA maskiner til salg. Bedre fås det ikke. Men om de allerede er solgt ved jeg ikke.

 Det er desværre for besværligt for mig at finde ud af når jeg mangler noget. En ny, ved man hvad det er, og hvad man skal have

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis