Åbning for vand i sommerhus

Spørgsmål til sommerhuset..
Hej jeg jeg er meget i tvivl om hvornår jeg tør åbne for vandet i vores sommerhus. Vi har et sommerhus hvor mange af vandrørene er udendørs. Jeg mangler en tommelfinger regel omkring hvornår der er risiko for at rørene springer. de næste 9 dage vil temperaturen F.eks komme ned på Max 0 grader og det er indtil 26 marts. Så hvis det evt en enkelt nat kommer ned på minus 1 grad vil der være et problem for udendørs vandrør?
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Jesper 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver udbredt nattefrost  i  den komende periode , højtryksvejr giver på denne årstid skyfrit knastørt og vindstille vejr , opskriften til nattefrost , vi taler om minus 4 til minus 8 gr. C .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Tak for svar men vejrprognosen i Nykøbing hvor vi har sommerhus siger 0-9 grader de næste 9 dage.
Hilsen Jesper
Husk at prognoserne/målingerne bliver lavet i 2 meters højde.
Derfor kan du godt risikere at de lover feks 1 grad som nattemperatur, men at du alligevel skal skrabe bilen om morgenen.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Både Nykøbing Mors, Nyk. Sj. Og Nyk. Falster har 0-6 grader alle nætter til 26/3  Så jeg kan ikke se nogen risiko der. Nogle få timers let frost kan ikke sprænge vandrør tæt på et hus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar. Jeg har bare ikke styr på hvor meget og hvor lang tid det skal fryse for at det er kritisk. Har vedhæftet vejrprognosen for Nykøbing Mors

Annonce
Der er absolut nattefrost i den kommede uge , det er sikkert , men der er jo såkaldt udsatte steder , hvor vi godt kan komme ned på minus 8 C og det er ikke unormalt for årstiden , 

Mvh S.H. 
Jeg vil altid  lukke når jeg ikke er der. Det bør være let at lukke -er problemet at blæse systemet tomt for vand er du der når det åbnes slipper for en masse uønsket vand (og regning).

Karl Smart. Det er ikke prognoser fra de seneste 20 år som vi henviser til , men de aktuelle vejrudsigter. Og der er der ikke udsigt til nattefrost. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis de melder om temperatur ned til 0 grader, vil du så kunne sove godt, hvis du åbner for vandet? 

De kan jo fejlberegne og det bliver lidt koldere i netop dit område.

Vent til mindste temperaturen ikke går under 3 grader, sådan ville jeg I al fald gøre.

Mvh. Christian M

Elmand ...jo der er nattefrost de kommende nætter , men nok ikke så slemt der hvor trådstarter bor .

Mvh S.H. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis