Modelnummer på AEG ovn

Hej.
Min familie og jeg flyttede ind i vores hus sidste år og nu er ovnen stået af. Eller dvs. at relæet slår fra når vi tænder ovnen. Nogle gange med det samme og andre gange efter lidt tid.
Vi vil gerne lave helt nyt køkken, men først om et par år, så det ville fedt hvis vi kunne klare os med det nuværende køkken lidt endnu. Så derfor vil vi gerne se om ovnen kan repareres.
Men vi har ingen dokumentation på ovnen og når jeg ringer til AEG siger de at de ikke kan komme ud uden at have et modelnummer. De siger at det står på et mærkat på ovnen som brude sidde langs gummilisten. Men jeg har kigget overalt og jeg kan simpelthen ikke finde det nogen steder.

Det er en AEG Competence ovn og mit gæt er at den er minimum 10 år gammel.

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan finde modelnummer?

Vh
Søren Husted

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden   
Måske der siddet et mærke bag på ovnen ? Men jo nok noget besværligt at komme til.
Varmelegemer er ofte skurken, når fejlstrømsrelæet slår fra..
Så du kunne jo få din lokale elektriker til at måle ud for overgang, så kan han sandsynligvis også fremskaffe reservedelene.

Vi prøver igen, i morgen --
Ved ikke hvor i landet du bor, men kan på dba se at der er en del nyere brugte indbygningsovne til salg for omkring 500,-.
Jeg ville forsøge at finde en brugt ovn der passer i hullet.
Reparation kan sikkert ikke gøres for under 1.000,- hvis der skal involveres en professionel.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du skriver ikke om det er sikringen eller HFI. Hvis det er det sidste, kan det være at det blot er fugtighed. Nogle har den uvane at smide vand ind i ovnen. Hvis det er tilfældet, kan du lade den stå med åben låge et stykke tid, og lade være med at have høj fugtighed i ovnen.

Hvis det er sikringerne, kan det være at den er sat op til kun at køre på en fase.

Du kan sagtens skifte ovn og genbruge den i et nyt køkken.  Eller købe en billig. Typisk åbner man blot lågen, fjerner nogle skruer yderst i hver side. Trækker den ud og sætter den på en stol, og afmonterer ledning.

Jeg tror ikke du kan få brugbar hjælp fra AEG, uden at det koster dig mere end at købe en brugt eller billig ny ovn.
Hvis det er sikringerne, kan det være at den er sat op til kun at køre på en fase.
Det er normalt, at ovnen er tilsluttet en fase og kogepladen på de to resterende to faser.  Hvis gruppesikringen er på 16 A, kan der tilsluttes 3,6 kW, så mon ikke det er HPFI relæet, der kobler ud.

fase
Nu skrev han jo også at det var relæet der trippede.
Men for en sikkerheds skyld kunne det være godt med et billede og udpegning af hvad det er der frakobler.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis