Hjælp til symboler på afbryder?

Hej.
Jeg skal udskifte en afbryder, men der er helt andre symboler på den nye. Er der nogen der kan hjælpe med at fortælle hvilke ledninger som skal hvor (se billede)? Tak
Venlig hilsen 
Morten
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
...Jeg er med på at "L" er fasen(brun),men hvad så med de to sidste. Hvilken er til NUL og (jord?)
Det kommer jo noget an på hvad afbryder skal bruges til. Jordledning skal ikke i afbryder. og Nulleder kan sættes i pil ud med lampesymbol ( ring med kryds) 
Der skal bruges flere end 3 ledere til den fulde funktion af denne afbryder 
1. Er det 1 pol tænding med kontrol lampe, Altså der er kun 1 afbryder og du vil gerne se om der er tændt.
Så fase i L. og tænd ledning i PIL ud som vender opad, og Nulleder i pil ud med lampesymbol
2. 1 polet tænding med lede lys Altså hvor du kan finde afbryder i mørke, så Fase i L og en stump ledning derfra og over i pil ud med lampesymbol, Tændledning i pil ud som vender opad. Så lyser den lille lampe i afbryder når der er slukket.
3. eller er det korrespondance. Så skal vi vide hvordan den gamle afbryder var monteret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det 1. (1 pol tænding med kontrol lampe), men der er kun de 3 standart ledere (fase, nul, jord). Ingen korrespondance. Den gamle var en helt alm . LK fuga (1 Pol). Måske er det en helt forkert kontakt til formålet? Jeg købte den blot idet den var billig og jeg gerne ville have “tænk-lys” indikatoren med
Det sidste kan du ikke få, men kun ledelys. som beskrevet under pkt. 2
Det er så sandsynligvis L og pil ud du skal bruge. Da du kun har brun og blå skal de så i hver deres klemme . 
Blå er så ikke en nul men er  tænd ledning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Mange tak Erik. Altså som jeg har forsøgt at vise på billedet?  Den lille pærer er monterer med små fjedre og kan nemt tager af og det ser ud til at den kan flyttes til den anden ende og afbryderen kan placeres omvendt i underlaget. Mon det ændre på hvornår ledelyset er tændt (billed 2)?
Annonce
Placering ændrer ingen ting. Med ledelys menes at man kan spotte afbryder selv om det er mørk, Den lille lampe slukker når afbryder er tændt ( hvis der er en lampe monteret i udtaget) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay. Håbede på at man kunne ændre det så den var  tændt når afbryderen var tændt istedet for omvendt
Kun ved at trække nyt kabel med flere ledere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. Så fik jeg da styr på det. Tusind tak for hjælpen. Så den endelige løsninger altså således ud?
HOV nu er der pludselig 2 kabler med hver fase nul og jord. Så er sagen helt anderledes. 
Den viste montering tror jeg ikke virker til noget som helst 
Hvilken kabel  kommer med strøm og hvilken kabel går til lampen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis