Er det her en 220v ledning?

Hejsa

Jeg vil gerne skifte mine 50W halogen loftspot til LED. De bruger en GU 5.3 fatning (12v) og jeg kan godt få nogen erstatninger i LED med den fatning, som nok også vil virke med min gamle transformer (som fx. dem her: https://www.greenline.dk/philips-master-expertcolor-12v-gu53-led-paere-75w-90105) men de er lidt dyre...

Derfor overvejede jeg at skifte fatningen ud til en GU 10 fatning og erstatte trafoen med en LED egnet dæmper. Så har jeg et meget større og billigere udvalg af LED pærer i fremtiden

Jeg er klar over at jeg ikke selv må lave det arbejde, men inden jeg aktiverer en elektriker, er der så nogen der kan fortælle mig om den ledning der er ført ned til lampen fra trafoen overhovedet er brugbar når spændingen går fra 12V til 240V. Gider ikke skulle ud i at føre nye ledninger på loftet... Det er den røde ledning på billedet

pft.

Mads
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart kan det ikke afgøres ud fra billedet, om ledningen er til 230V, men et gæt er, at den er OK til 230V. Prøv at se om der er en mærkning på ledningen. 

fase
Hvis de røde kable skal være godkendt til en fast installation som f.eks spot så skal den have et kvadrat på min. 1,5 mm2 kna du ikke gøre det visuelt så lez efter noget tekst på kable hvor der bør stå 2x1,5 mm2.... noget helt andet er at trække et nyt kabel hvilket normalvis ikke er kompliceret, du bruger blot de eksisterende som træksnor.
Et andet issue er måden ledningerne er trukket på. GU10(230v) køre man fra 1 til 2 til 3 osv. Ved 12v er det tit trukket til et fælles samlepunkt. For mig ligner det 2g0,75 find eventuel en 3g1.5 ledning og sammeling med. Der er typisk også noget med hvor meget varmen den skal kunne tåle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis