Forslag til dørtrin

Er lidt træt af at se på vores dørtrin  ... er der nogen med ideer til hvad man kan gøre ved dem? 

Er der andre muligheder end bare at male dem... ( og hvad er i givet fald det bedste at gøre det med?) 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sikkert skifte dem til eg. Mange profiler i byggemarkeder

Mvh Troels
Du kunne også prøve at opløse og fjerne malingen, kan sagtens være der er et bundstykke i noget flot hårdt træ under malingen, det var der her.

Hvis der er et stykke hårdt træ kan man efter afslutning behandle det med noget pigmenteret olie eller lak så det nærmer sig gulvets udseende eller noget helt andet hvis man har lyst til det istedet.

Malingen kan opløses natten over med brun sæbe under plastik, alternativt med nitromors (tager 10 minutter). Den blødgjorte maling skrabes af med en spartel, hvis der stadig er maling tilbage kan man gentage behandlingen eller slibe resten væk.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ikke sikkert at du kan udskifte dørtrinnet uden at splitte det hele af. Jeg gætter på at der et dørtrin i bøg, der var begyndt at se grimt ud og derfor har fået maling. Der er sikkert lak under malingen.

Jeg ville starte med at fjerne de to sandlister. Der skal du købe nogle nye, som monteres til sidst.

Man kan bruge lakfjerner, men produkter som Nitromors er svagere med årene. Jeg ville nok bare give det en tur med en rystepudser og noget korn 40 eller 60, og derefter noget finere.

Dørtrinet skal have olie eller lak (to-tre gange skibslak). Jeg plejer at bruge sandlister i plastic. De kan fås i ”eg”, ”bøg”, hvid og andre farver.

Den lette løsning er at male. Når de er malet i forvejen, betyder det ikke så meget hvad du bruger. Jeg ville nok vælge noget blank eller halvblank til træ. Jeg vil anbefale at du fjerner sandlisterne inden du sliber og maler. Nye sandlister giver en pæn afslutning. Den på billedet er for kort. Se på hvad du kan få af farver på lister inden du vælger farve til dørtrinnet.  Man klipper dem af på længde med en listesaks. De sømmes på dørtrinnet med sømpistol eller stifter og en hammer.
Det viste bundstykke ligner standard udførelser og kan forholdsvis let udskiftes, muligvis med lidt assistance af en multicutter. 

Ved renovering af bestående, har BOFH en udmærket løsning der kan bruges i 99% af tilfældene med et godt resultat der langt overstiger plastik-fantastik.

Plastiklister er noget scheisse der kun gør ondt værre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 18-03-2022 20:51:30

Det viste bundstykke ligner standard udførelser og kan forholdsvis let udskiftes, muligvis med lidt assistance af en multicutter. 

Ved renovering af bestående, har BOFH en udmærket løsning der kan bruges i 99% af tilfældene med et godt resultat der langt overstiger plastik-fantastik.

Plastiklister er noget scheisse der kun gør ondt værre.

 Det lyder super interessant... har du et link eller hvor skal jeg lede? 

Tag et koben og lirk lidt på dørtrinnet, så får du en fornemmelse af hvordan det er samlet til sidestykkerne.

Hos Københavns Listefabrik i Søborg har de med stor sandsynlighed et nyt magen til.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også